برج داینامیک، برج چرخان یا برج پویا (به انگلیسی: Dynamic Tower) (همچنین به عنوان ساختمان معماری پویا و یا برج داوینچی نیز شناخته می‌شود)؛ یک آسمان‌خراش چرخان در دبی. این بنا با ۴۲۰ متر (۱۳۷۸ فوت)ارتفاع و در ۸۰ - طبقه توسط معمار دیوید فیشر طراحی شده‌است.

این برج به دلایل زیر یک کار خلاقانه معماری در نظر گرفته می‌شود:

هر طبقه به طور مجزا قادر به دوران مستقل است. در نتیجه شکل برج هماره تغییر می‌کند. هر یک از طبقات این برج در هر دقیقه حداکثر ۶ متر (۲۰ فوت) می‌چرخد، به عبارت دیگر یک دور کامل را در ۹۰ دقیقه طی می‌کند. برج چرخان اولین آسمان‌خراش پیش ساخته در جهان خواهد بود که در هر طبقه ۴۰ اتاق (که همگی در کارخانه ساخته‌شده‌اند) دارد. قرار است ۹۰ درصد از بنای برج در کارخانه ساخته و بعداً به سایت ساخت و ساز منتقل شود. با این روش می‌توان کل بنا را در ۲۲ روز ساخت.

تنها بخش بنا که در محل ساخت سازه احداث می‌شود هسته آن است. استفاده از بخش‌های پیش‌ساخته باعث کاهش در هزینه و تعداد کارگران می‌شود.(۹۰ کارگر در محل کار و ۶۰۰ کارگر در کارخانه به جای ۲۰۰۰ کارگر مورد نیاز). کل زمان ساخت بیش از ۳۰ ٪ کمتر از ساخت یک آسمان خراش معمولی در همین ابعاد است.

بیشتر کارگران در کارخانه‌ها، که امنیت آن بیشتر است، خواهند بود. اتاق‌ها از جمله وسایل آشپزخانه و حمام از پیش نصب شده خواهند بود. کل این برج از توربین‌های بادی و صفحات خورشیدی تغذیه خواهد کرد. الکتریسیتهٔ اضافی به اندازه‌ای خواهد بود که پنج ساختمان مشابه دیگرِ هم اندازه، در مجاورت آن را تغذیه کند. توربین بین هر یک از طبقات دوار قرار خواهد داشت. این توربین‌ها می‌توانند تا ۱۲۰۰۰۰۰ کیلووات ساعت انرژی تولید کنند. پانل‌های خورشیدی بر روی سقف و بالای هر طبقه واقع شده‌اند.

در سال ۲۰۰۸، طراح برج پویا گفت که انتظار دارد آن را در سال ۲۰۱۰ به پایان برساند. با توجه به بحران مالی جهانی، تاخیر در به دست آوردن زمین در دبی، و مسائل حق ثبت اختراع در سال ۲۰۰۹ فیشر ادعای به پایان راندن ساخت و ساز در اواخر سال ۲۰۱۱ را مطرح نمود. با این حال وی، ساخت و ساز را هنوز آغاز نکرده‌است، و هیچ اعلام رسمی جهت ساخت مکان وجود ندارد و فیشر نمی‌گوید ساختمان در کجا ساخته خواهد شد چون وی می‌خواهد ان را به شکل یک سوپرایز حفظ کند.


آیا زندگی به نوبه ی خود یک پویایی محسوب نمی شود ؟
ساختمان های ما همیشه در حال جنبش و تغییرند . اندام ها و اشکالشان تغییر می کند تا همخوانی بهتری به افکار و تخیلات ما و همچنین طبیعت داشته باشد . بناهای ما در معرض نور خورشید و باد هستند ، بنابراین طبیعت به تنهایی تمام انرژی مورد نیاز را به ساختمان می دهد .

در این سبک از معماری با چرخش 360 درجه ای ، چشم اندازی باز و عمیق از جهان ، طبیعت ، آینده و زندگی دریافت می شود . این در واقع دیدگاه و رویکرد این سبک معماری است .

معماری دینامیک مدام به دنبال تغییر در شکل و کالبد خود است ، همزمان با اینکه هر طبقه به طور جداگانه می چرخد فرم کلی ساختمان به طور مداوم در حال تغییر و تحول است و نماهای متفاوت از زوایای متفاوت را به ارمغان می آورد .
بینش و دیدگاه جدید این سبک معماری بر اساس مجموعه نیروهای محرک پایه ریزی شده که در واقع معماری سنتی که تا کنون بر اساس ثقل و جاذبه استوار بود را به چالش می کشد .

ساختمان هایی که بر این اساس طراحی می شوند تبدیل به سمبلی برای فلسقه جدید خواهد شد که شکل شهرها و مفهوم زندگی ما را تغییر خواهند داد .

از به بعد ساختمان ها دارای بعد چهارم می شوند که همان زمان است ، پس دیگر فرم آن ها به اجسام صلب و سخت محدود نمی شوند و بناها دارای رویکرد و گرایشی نوین و انعطاف پذیر خواهند شد و در نتیجه شهرها سریع تر از آنچه تصور می شود تغییر خواهند کرد . با این معماری نو ظهور خانه هایی که ما در آن زندگی میکنیم و نحوه زندگی ما نیز شروع به تغییر اساسی می کند و ساختمان ها دیگر محصول افکار فسیل شده و قدیمی معماران نخواهد بود ، بلکه تبدیل به بناهایی می شوند که در حال دگرگونی هستند و دائما برای ما چشم اندازها و تجارب جدیدی همراه با زمان را به ارمغان می آورند در نتیجه قلم معماران نمی تواند محیطی را بر ما تحمیل کند ، هر ساختمان دارای نوعی آزادی ، اختیار و خواستگاه خاص خود می شود .
 
نحوه ساخت و خود کفایی در تولید برق دو فاکتور مهم در معماری دینامیک است .

1- نحوه ساخت :
این سبک معماری در چگونگی ساخت نیز دارای نو آوری است . در واقع اولین ساختمانی است که در کارخانه و بیرون سایت ساخته می شود ( به جز هسته ی مرکزی بتنی ساختمان ) و بعد به هسته الصاق می شود . این اجزا ( یونیت ها ) در کارخانه ساخته می شود و تمام لوله کشی ها ، سیم کشی ها ، سیستم تهویه و نازک کاری آن انجام می شود که خود مزیتی بزرگ محسوب می شود ، چون در این روش نازک کاری دارای کیفیت بالایی است و چون یونیت ها در سایت به هسته بتنی متصل می شود به تعداد کمتری کارگر ساختمانی در سایت نیاز است . در نتیجه تلفات جانی و صدمات کمتری را به همراه دارد .
تعداد کارگران مورد نیاز از 2000 کارگر به 90 کارگر کاهش می یابد ( برج طراحی شده در دبی ) همچنین در مخارج و زمان ساخت صرفه جویی می شود .

زمان ساخت از 30 ماه به 18 ماه کاهش می یابد ( برج طراحی شده در دبی ) به علاوه در این معماری که از طبقات ......... جدا از هم تشکیل شده است ( در مقایسه با ساختمان های دیگر ) مقاومت بیشتری در برابر لرزه های ناشی از زلزله دیده می شود ( 3/1 مقاومتر )


2- خود کفایی در تولید انرژی الکتریکی :
در این نوع از معماری توربین های بادی که به صورت افقی بین طبقات نصب می شود بهره می برند که علاوه بر تامیین برق کل ساختمان ، برق مورد نیاز چندین ساختمان در مقیاس خودش را نیز فراهم می کند .
یک برج 59 طبقه در دبی ، 48 توربین بادی دارد که ساختمان را تبدیل به یک منبع تولید انرژی سبز در شهر می کند و چون اگرفردا روزی است که ما می خواهیم به زندگی ادامه دهیم ، بستر بهتری را برای زندگی هر چه بهتر آبندگان فراهم کنیم .
 
ساختمان طراحی شده در دبی :
در این ساختمان 48 توربین بادی در بین طبقات نصب شده و همچنین در پشت بام از صفحات خورشیدی استفاده شده است که باد و نور خورشید را بدون هیچ گونه آلودگی به انرژی الکتریکی تبدیل می کند .
با توجه به میانگین سرعت سالانه باد در دبی که 16 کیلومتر در ساعت است ، برای تامین برق ساختمان 8 توربین نیاز است . 40 توربین دیگر نیز می تواند تامین کننده ی انرژی 5 ساختمان مشابه دیگر باشد .

توربین ها طوری در طبقات قرار دارند که تقریبا و عملا نا محسوس هستند . این توربین ها نه نیاز به پایه دارند و نه نیاز به فونداسیون بتنی ، به علاوه در فاصله کمی از مصرف کننده قرار دارند که باعث می شود افت فشار نداشته باشیم . طرح و شکل ساختمان و همچنین استفاده از فیبرهای مخصوص کربنی که در ساخت یونیت ها بکار رفته است مانع از انعکاس صدا می شود ، بنابراین پروسه تامین برق با توربین بادی آلودگی صوتی به همراه ندارد . همچنین تولید این مقدار انرژی بدون آنکه در مسائل زیبا شناختی و طراحی ساختمان تاثیر بگذارد به نوبه خود پیشرفت چشمگیری در بهره گیری از منابع انرژی می باشد .
این برج در 2 فاز اصلی اجرا خواهد شد . هسته ی بتنی در عرض 6 ماه تکمیل می شود ، سپس یونیت ها به هسته بتنی متصل می شوند ، تقریبا هر طبقه در یک هفته نصب می شود و 30% در زمان ساخت این برج در مقایسه با برج های دیگر صرفه جویی می شود . همچنین جنس یونیت ها از فولاد ، آلومینیوم و فیبرهای کربنی ساخته می شود .
این تحول عظیم در معماری توسط آرشیتکت دکتر دیوید فیشر ابداع و ساخته شده است . این طراحی بی نظیر امکان چرخش هر طبقه بطور مستقل و با سرعتی متفاوت و مشخص فراهم کرده است . 
این برج دارای 80 طبقه و ارتفاع 420 متر میباشد . فضاهای مسکونی این برج از آپارتمانهای 120 متر مربعی شروع و تا ویلاهای 1200 متر مربعی متغیر است .
20 طبقه اول برج فضاهای اداری , طبقات 21 تا 35 هتلهای لوکس , طبقات 36 تا 70 آپارتمانهای مسکونی و 10 طبقه آخر متعلق به ویلاهای لوکسی است که در دوبی رتبه اول را داراست .
برج دینامیک در دوبی اولین آسمانخراشی است که کاملا با قطعات پیش ساخته در داخل کارخانه ساخته شده است . این برج تنها توسط 600 نفر در واحد مونتاژ و 90 تکنسین در محل احداث برج ساخته شده است . این در حالی هست که کاری با این حجم عملیاتی دست کم تعداد 2000 کارگر را نیاز می داشت . 

در همین زمینه فایل های زیر را نیز دانلود نمایید:

همچنین به سایت "معماری داینامیک" به آدرس www.dynamicarchitecture.net نیز سر بزنید.

◄ به زودی مقالات بیشتری در زمینه معماری داینامیک و دیگر پروژه هایی که در آینده قرار است با این نوع معماری ساخته شوند از جمله پروژه های لندن و پاریس در شارکده منتشر خواهیم کرد.