بزرگراه دو طبقه  امام خمینی (ره)، طولانی ترین بزرگراه دوطبقه کشور و حلقه واسط میان حلقه های سوم و چهارم ترافیکی شهر در سال 88 با هدف حل اساسی مشکلات و مسائل ترافیکی محور خیابان (به ویژه ایمنی مسیر) و محدوده های جمعیتی بلافصل محور از جمله رهنان، خانه اصفهان و... به عنوان یکی از پیشرفته ترین پروژ ه های عمرانی در زمینه حمل و نقل به طول  5 کیلومتر در امتداد خیابان امام خمینی (ره) در شمال غرب اصفهان که از پارک قلمستان شروع و تا بعد از تقاطع بهارستان ادامه دارد

با هزینه ای بالغ بر 827003000000 ریال افتتاح گردید

بزرگراه دو طبقه امام خمینی(ره) اصفهان، یکی از پیشرفته ترین پروژه های عمرانی و شهرسازی در زمینه حمل و نقل در کشور می باشد و ارتباط مستقیمی بین رینگ چهارم یا همان رینگ حفاظتی و رینگ سوم شهر اصفهان برقرار کرده است. 
طول مصوب پل روگذر آن بیش از ۵ کیلومتر در امتداد خیابان امام خمینی(ره) می باشد که در شمال غرب اصفهان و از پارک قلمستان شروع و تا بعد از تقاطع بهارستان ادامه دارد. 


این پروژه عظیم محل عبور خودروها را به دو طبقه تقسیم می کند. در طبقه اول یا همکف خیابان، دسترسی محلی به معابر و خیابانهای اطراف فراهم و طبقه دوم ترافیک عبوری را شامل می شود. 
از ویژگی بارز طراحی این بزرگراه دو طبقه، امکان ایجاد خطوط ویژه حمل و نقل عمومی نظیر تراموا و یا اتوبوس پر سرعت در زیر پل آن می باشد. 
برای اجرای این پروژه عظیم شهری در فاز اول و دوم بیش از ۵۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است. 
این طرح عظیم شهری که برای اولین بار در کشورمان در شهر اصفهان صورت گرفت لذا مزایای احداث بزرگراه دو طبقه امام خمینی(ره) در سالهای آینده بیش از پیش هویدا خواهد شد. 
از حدود ۳۰ سال گذشته خیابان امام خمینی(ره) به دلیل اهمیت ترانزیتی و حجم ترافیکی انواع طرحهای بهبود وضعیت ترافیکی را به خود دیده است اما هیچ کدام از این طرحها نتوانست به واقع مشکلات ترافیکی این بزرگراه را حل کند، به همین دلیل مدیریت شهری اصفهان بر آن شد تا با اجرای طرحی کاربردی مشکلات این خیابان را به صورت ریشه ای حل کند لذا در همین راستا سه طرح را مورد بررسی قرار داد تا علاوه بر حل معضلات ترافیکی به تاسیسات پرتعداد و اصلی شهر که در این خیابان خودنمایی می کند آسیبی وارد نشود. 
گزینه اول احداث زیرگذر بود که حدود ۸۲ میلیارد تومان بودجه نیاز داشت، گزینه دوم هم احداث زیرگذر در تقاطع های پرترافیک بود که این نیز با توجه به این که بودجه ای ۶۳ میلیاردی را می طلبید لغو شد. 


و در آخر طرح بزرگراه دو طبقه امام خمینی(ره) داده شد که با توجه به بررسی های علمی که توسط دانشکده عمران دانشگاه اصفهان انجام گرفت و همچنین نمونه های موفق خارجی که در شهرهایی مثل بانکوک و آمستردام مشاهده شده بود شهرداری اصفهان طرح را به شورای اسلامی شهر ارائه داد و با تصویب این طرح مراحل اجرایی پروژه آغاز گردید. 
این پروژه توسط یکی از پیمانکاران موفق کشور که سابقه احداث پل غدیر اصفهان را هم در کارنامه داشت انجام شد تا از این حیث خیال مدیریت شهری اصفهان و شهروندان بابت کیفیت پروژه راحت باشد. 
از مزایای این پروژه می توان به فضای زیر پل که امکان پیاده سازی طرح تراموای شهری را فراهم کرده است اشاره کرد که می تواند در آینده ای نزدیک نیاز شدید شهر به این وسیله نقلیه را مرتفع سازد. 
پل روگذر امام خمینی(ره) یکی از منحصر به فردترین و پیشرفته ترین پروژه های عمرانی در زمینه حمل و نقل در کشور می باشد و این بزرگراه یکی از مبادی های مهم ورودی شهر و از خیابان های پرتردد اصفهان است. 


این پروژه به طول ۵ کیلومتر ضمن برقراری ارتباط میان رینگ چهارم یا رینگ حفاظتی شهر و رینگ سوم، ۵ تقاطع خیابان امام خمینی(ره) را یکپارچه کرد لذا ترافیک این خیابان به گونه ای روان شد که در عرض ۴ دقیقه، ۷ هزار وسیله نقلیه از آن عبور می کند. 
این پروژه از این جهت از اهمیت ویژه برخوردار است که توان طراحی و ساخت مشاوران طراح و پیمانکاران اجرایی اصفهانی را نشان می دهد. 
خیابان امام خمینی(ره) با توجه به کاربری و ارتباطات پیرامون، موقعیت جغرافیایی و عملکرد مواصلاتی دارای نقشهای مختلف عبوری و دسترسی و نیز عملکرد اجتماعی اقتصادی می باشد که با انجام آمارگیری های مختلف و مطالعات بازنگری طرح تفصیلی سهم هر یک از نقشها تعیین گردیده است. 
بزرگراه دو طبقه امام خمینی اصفهان، یکی از پیشرفته ترین پروژه های عمرانی در زمینه حمل و نقل و بزرگترین پل در کشور می باشد. 
احداث پل روگذر امام خمینی(ره) الگویی بی نظیر به منظور کاهش ترافیک و تردد روان در شهرهای بزرگ کشور است. 
با توجه به حجم ترافیک در شهرهای بزرگ کشور پل روگذر امام خمینی(ره)، در اصفهان، ‌الگوی مناسبی برای رفع این معضل محسوب می شود. 


احداث تقاطع های غیرهمسطح و دو طبقه کردن خیابان ها و معابر از راهکارهای به روز دنیا برای رفع مباحث ترافیکی می باشد و در این راستا احداث پل روگذر امام خمینی(ره) در اصفهان برای اولین بار در کشور، شروع خوبی به شمار می رود. 
گفتنی است؛ با احداث پل روگذر امام خمینی(ره) علاوه بر کاهش ۵ درصدی زمان سفر و افزایش یک کیلومتری سرعت در ساعت در تمام شبکه معابر سطح شهر، شاهد افزایش سرعت بیش از ۲برابری در محور خیابان امام خمینی(ره) بوده ایم. 
با احداث پل روگذر امام خمینی(ره) علاوه بر کاهش ۵ درصدی مدت سفر، افزایش یک کیلومتری سرعت در ساعت، کاهش ۲درصدی مصرف سوخت، شاهد کاهش ۴درصدی آلاینده ها در مجموعه شبکه معابر سطح شهر اصفهان نیز بوده ایم. 


همچنین، پیش از اجرای این طرح زمان تأخیر خودروها به طور میانگین بیش از ۱۴۰ ثانیه و به ازای هر وسیله نقلیه ۲ دقیقه بود، که با بهره برداری از پل روگذر امام خمینی(ره) این مدت به ۵/۱۶ ثانیه کاهش یافته است.
در نگرشی کلی به پروژه عمرانی بزرگراه دو طبقه امام خمینی(ره) این موضوع مشهود است که این بزرگراه قدمی بلند در راستای اتصال رینگ سوم و چهارم ترافیکی شهر برداشته است.

 

اگر شما هم اطلاعاتی درباره ی این مطلب و یا علاقه مند به همکاری در این بخش هستید و اطلاعاتی جالب از تاریخ و مراحل ساخت و طراحی بنایی دارید برای ما ارسال کنید.

منبع : خبرگزاری ایمنا

وبلاگ شهر اصفهان

 

مطالب مرتبط :

بناها و شخصیت ها : برج آزادی (شهیاد)