با نگاهی به اهمیت روزافزون توسعه پایدار، توجه به آموزش پایدار و تولید علم به عنوان یکی از موضوعات اصلی رویکرد مذکور، ضروری به نظر می رسد. اساس و مبنای تولید علم در هر رشته ای مجهز بودن به روشهای کارآمد پژوهش در آن رشته خاص است. به عبارت دیگر بدون تسلط پژوهشگر به روش تحقیق، تولید علم با کیفیت مطلوب، نا ممکن می نماید. کنکاشی در حوزه پژوهش در رشته های شهرسازی و معماری نشان می دهد که تولیدات علمی چه از نظر کمی و چه از نظر کیفی وضعیت نامطلوبی دارند. بررسی پایان نامه های دانشجویی نیز مؤید نابسامانی، اختلال و سردرگمی در محصول نهایی است. به نظر می رسد یکی از علتهای اصلی کیفیت پایین و نابسامانی در محصولات تولید شده، شیوه و محتوای آموزش دانشگاهی است. به هر صورت باید پذیرفت که ابهامات و سوالات متعددی در این حوزه وجود دارد که پرداخت جدی به آنها ضرورت دارد. سوالاتی که پاسخ به آنها راهی است جهت رسیدن از آموزش به پژوهش. لذا سوالات زیر می تواند آغازگر این راه باشد...


محورها و زیرمحورهای همایش ملی روش تحقیق در شهرسازی و معماری

 

مباحث پایه روش های پژوهش

-         مفهوم شناسی در روش های پژوهش (موضوع، هدف، مساله، ضرورت، اهمیت، و ...)

-         فرایند و ساختار پژوهش

آسیب شناسی و ارتقاء کیفی روش های پژوهش در شهرسازی و معماری

-         آسیب شناسی در حوزه آموزش

-         آسیب شناسی در حوزه پژوهش

-         راهبردها و راهکارهای تخصصی کردن روش های پژوهش در شهرسازی و معماری

کاربرد روش ها و فنون پژوهش

-         روش های نوین پژوهش

-         روش های پژوهش و نیازهای معاصر

-         ابزارها، تکنیک ها و فنون نوین پژوهش

-         پارادایم شناسی پژوهش در شهرسازی و معماری

-         روش های پژوهش در شهرسازی و معماری اسلامی

-          روش های پژوهش در حرفه شهرسازی و معماری

نقش، جایگاه و کارکرد پژوهش در شهرسازی و معماری

-         نقش، جایگاه و کارکرد پژوهش در حوزه دانشگاهی

-         نقش، جایگاه و کارکرد پژوهش در حوزه حرفه ای

آموزش روش تحقیق

-         آموزش روش تحقیق در دوره کارشناسی

-         آموزش روش تحقیق در دوره های کارشناسی ارشد و دکتری


محل برگزاری: دانشگاه یزد     مدت برگزاری: 2 روز       

زمان برگزاری: 10 و 11 اردیبهشت 93

 دبیر همایش: دکتر حمید محمدی



جهت اطلاعات بیشتر به وبسایت اصلی این همایش از اینجا مراجعه نمایید.