شانزدهمین اجلاس سران جنبش عدم تعهد که سال 91 در ایران و در تهران برگزار گردید را شاید بتوان آغاز بحث های ساخت مرکز همایش های شهر اصفهان دانست. 

'' جنبش غیر متعهدها یا جنبش عدم تعهد یا جنبش عدم انسلاک در سال ۱۹۶۱ میلادی (۱۳۴۰ خورشیدی) در اوج جنگ سرد و فضای دوقطبی بین غرب و شرق با هدف وحدت میان کشورهایی که نه در اردوگاه کمونیسم و نه در اردوگاه سرمایه‌داری (امپریالیسم)، قرار داشتند، تشکیل شد. نام جنبش ابتدا Non-Commitment به معنی «غیر متعهد» بود اما سریعاً به نام کنونی Non-Aligned به معنی «عدم انسلاک»[نیازمند منبع] تغییر یافت، با این حال در فارسی این جنبش به همان نام «غیر متعهد» شناخته می‌شود. با اتمام دوران جنگ سرد، هم اکنون اعضای این جنبش را اکثراًکشورهای در حال توسعه تشکیل می‌دهند. شانزدهمین نشست جنبش غیرمتعهدها در سال ۲۰۱۲ در تهران برگزار شد. ''

در ابتدا بحث ها و گمانه زنی هایی صورت گرفت و تصمیم بر ساخت سالنی برای برگزاری این همایش در شهر اصفهان گرفته شد و مراحل آغازین ساخت این سالن طی شد و بالاخره این پروژه به عهده ی شهرداری اصفهان قرار گرفت و پس از آن طی بحث هایی و رای مخالف نمایندگان مجلس شورای اسلامی محل برگزاری این همایش در تهران تعیین شد همچنین شهرهایی چون شیراز و کیش نیز قبلا در لیست برگزاری این همایش قرار داشتند در اصفهان اما مراحل ساخت سالن همایش ها آغاز شده بود و در نهایت شهرداری اصفهان به همراه بخش خصوصی ساخت این سالن را ادامه داد و نام آن از سالن اجلاس سران به سالن همایش های بین المللی تغییر کرد.

مشخصات پروژه :

بر اساس توافقنامه کارگروه منتخب وزیران در اجرای اصل ۲۷ قانون مرکز اجلاس بین‌المللی در تاریخ ۲۷/۴/۸۹ شهرداری اصفهان به عنوان دستگاه مجری اجرای پروژه از طرف وزارت مسکن و شهر سازی انتخاب شد. سایت ۵۰ هکتاری شهید کشوری برای این پروژه انتخاب گردید و قرار است ۳۰ هکتار این سایت برای ساخت سالن‌ها و ۲۰ هکتار برای مراکز اقامتی، توریستی و تجاری اختصاص پیدا کند.

سایت در نظر گرفته شده جهت این پروژه ، در جنوب شرقی اصفهان و در امتداد خیابان آبشار سوم و در کنار رینگ سوم شهر اصفهان واقع شده است. ضلع جنوبی سایت که هم راستا با بزرگراه می باشد به طول حدود ۴۵۰ متر، ضلع شرق به طول ۵۸۰ متر، ضلع شمال به طول ۵۱۰ متر و ضلع غرب به طول ۹۰۰ متر می باشد.

زمین از توپوگرافی طبیعی زیبایی با اختلاف ارتفاعی نسبی شمال به جنوب حدود ۱۶ متر برخوردار می باشد که دسترسی اصلی از بزرگراه و از سمت جنوب به آن میسر می باشد و امکان دسترسی از شمال هم در آن پیش بینی شده است که به لحاظ ارتباطی از پتانسیل خوبی برخوردار است.

فضاهای پیشنهادی مجموعه شامل سالن اصلی، تالار چند منظوره، فضاهای خدماتی، اداری و رفاهی می باشد ساخت یک هتل ۵ ستاره ۲۰۰ اتاقی در فضای ۲۰ هزار متر مربع، ویلاهای VIP در ۲۷۵۰۰ متر مربع، فضاهای اداری، رستوران و فضای سبز از دیگر فضاهای در نظر گرفته شده برای این مجموعه است. مدت زمان اجرای پروژه ۱۸ ماه می باشد یک ماه قبل از برگزاری این اجلاس تحویل داده می شود. بر آورد هزینه‌های پروژه مجموعه سالن‌های اجلاس سران بدون در نظر گرفتن قیمت زمین ۲۳۶ میلیارد تومان است که در مجموع شاهد ساخت ۱۴۰ هزار متر مربع خواهیم بود.

روند اجرایی کار در شهرداری اصفهان به صورت کاملا موازی با مراحل شکل گیری از ۲۸ اسفند سال ۱۳۸۹ در بخش مطالعات اولیه زمین شناسی آغاز گردید و چندین تیم تخصصی در حال تهیه نقشه های لازم در فضاهای معماری سالن ها ، هتل ها ، اسکان ، رستورانها و غیره هستند. تیم های مشاور داخلی و خارجی با کار گروهی منسجم برای طراحی بخش های مختلف اجتماعی ، تاسیساتی ، فضاهای عمومی و بحث های فنی سازه ای و ارتباطی تجهیز شده اند.

هتل در ۱۰ طبقه و شاپینگ مال توسط بخش خصوصی در حال ساخت می باشد. در این مرکز چهار سالن جدا و چهار سینما طراحی شده است.

مسیر VIP که ورودی اصلی تقاطع رینگ چهارم با خیابان روح الامین به سالن مرکز همایش است پس از مطالعات و محاسبات لازم تعیین پیمانکار شده و عملیات اجرایی آن نیز به زودی آغاز می شود. گفتنی است؛ در این پروژه 9 شرکت مهندسی شامل، شرکت های دقیق و توسعه سپاهان به عنوان پیمانکار سالن ها، شرکت پایت پارس به عنوان مشاور، شرکت مهندسین مشاور همگون به عنوان مدیریت طرح، شرکت مهندسین مشاور هگزا به عنوان ناظر پروژه، شرکت تام
 کار مجری ساخت اسکلت سالن، شرکت طیف سپاهان مجری ساخت اسکلت سالن های جنبی، شرکت سپهر مجری ساخت سازه فضایی سقف سالن، شرکت رضکو مجری دکوراسیون داخلی سالن همایش در این مجموعه همکاری می کنند.
همچنین؛ 450 نفر نیروی انسانی مفید شامل متخصص، کارشناس و کارگر به صورت 2 شیفت کاری مشغول به کار می باشند.
از ویژگی های بارز ساخت این سالن میتوان به نوع پوشش بدنه پروژه سالن اشاره کرد که  از نوع بتن الیافی است که برای اولین بار در کشور در اصفهان تولید شده است.

معماری
این سالن از معماری مدرنی بهره میبرد این در حالیست که نماد های سنتی و تاریخی و معماری اسلامی نیز برای این بنا در نظر گرفته شده است از جمله میتوان به الگوبرداری از گنبد مسجد شیخ لطف الله برای طراحی این بنا اشاره کرد.
بررسی فرصت ها
قرار گیری این مجموعه در نزدیکی شهرک شهید کشوری و رینگ سوم شهر اصفهان و همچنین باتوجه به طرح های جامع شهر اصفهان و گسترش از سوی شرق شهر و همچنین احداث پل بر روی رودخانه در این محدوده به وضوح نشان از گسترش شهر اصفهان در این منطقه است.
وجود مرکزی برای اجتماع سران بین المللی در شهر اصفهان با توجه به کمبود محیطی برای این امر بر ضرورت ساخت چنین پروژه ای تاکید میکند.
وجود هتل ها و مراکز تجمعی و تفریحی نیز با توجه به اینکه اخیرا کمتر به این مسئله در بحث های عمرانی شهر اصفهان شده بود میتوان فرصتی به عنوان مرکز اجتماع مردم در این نقطه شود.
استاندار شهر اصفهان اخیرا از این سالن با عنوان نمادی برای نصف جهان یاد کرده است. هرچند شاید این جمله کمی بزرگ بینی باشد و نمادهایی چون سی و سه پل و پل خواجو و مساجد و دیگر بناهای تاریخی اصفهان مناسب تر برای این عنوان باشند.
در این مقاله سعی شد اشاره ای هرچند کوتاه از نظر معماری ، عمرانی و شهرسازی بر این پروژه شود.

منابع:
شهرداری اصفهان
خبرگزاری ایمنا
وبلاگ شهر اصفهان
شرکت دقیق