خبرگزاری ایمنا: پرفسور حبیبی استاد تمام دانشگاه سوربن فرانسه عنوان کرد: شهر اسلامی با چهار عنصر امت، مذهب، اصناف و حکومت تعریف می شود.

به گزارش ایمنا، وی در نهمین نشست علمی تخصصی شهر اسلامی با ابراز خرسندی از برگزاری این سلسله نشست ها در اصفهان عنوان کرد:بسی جای خوشحالی است که مسئولان یک شهر به این باور رسیده اند که راجع به مولفه های شهر اسلامی گفت و گو کنند اتفاق مبارکی است و باید ادامه یابد.
وی بیان داشت: تاکنون ۸ نشست در این زمینه برگزار شده است لذا باید این نشست ها ادامه یابد زیرا تمنای شهر این است که به سطحی از مدنیت دست پیدا کنیم که این مهم ادامه این نشست ها را ضروری می کند. 
استاد تمام دانشگاه سوربن فرانسه تصریح کرد: شهر اسلامی با چهار عنصر امت، مذهب، اصناف و حکومت تعریف می شود که امت در ملت ها تعریف می شود به طوریکه مفهوم ملت به معنای امروزی نبوده و منظور گروهی است که یک عقیده دارند لذا امت در محلات ظهور می کند.
وی بیان داشت: اصناف در بازار و گذرها، مذهب در مساجد، مدارس و خانه ها و دولت و حکومت در کوشک ها و کاخ ها تعریف می شود که در اصفهان به عینه شاهد این امر هستیم.
پرفسور حبیبی با تاکید بر غنی بودن مکتب اصفهان اذعان داشت: مکتب اصفهان برخاسته از مکتب الهی است لذا شهر اسلامی شهری است که انسان در آن شهر متذکر می شود. 

تا رسیدن به مدینه فاضله فاصله داریم
معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری  اصفهان عنوان کرد: شهر اسلامی شهری است که در آن میل به عروج و معنویت در انسان ایجاد شود که در این راستا همدلی و همراهی دلتمردان، اندیشمندان و هنرمندان بسیار حائز اهمیت است.
علی قاسم زاده اظهار داشت: حضور اندیشمندان و فرهیختگان در این نشست نشان دهنده این است که این افراد دغدغه ایجاد تغییر و تحولاتی برای بهبود اوضاع شهر دارند.
وی با تاکید براینکه طی سال های گذشته اقدامات بسیار خوبی در شهر انجام شده است اذعان داشت: اقدامات زیادی طی سال های اخیر در شهر انجام شده است ولی تا رسیدن به مدینه فاضله فاصله داریم این در حالی است که ساده ترین زبان تاثیر معماری، احساس و انرژی است که هر اثر در وجود انسان ایجاد می کند لذا وقتی صحبت از شهر اسلامی می شود منظور شهری است که وقتی در ان قدم می زنیم میل به معنویت و عروج در انسان زنده شود.
معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری اصفهان بیان داشت: زمانی می توانیم در حوزه شهرسازی موفق باشیم که احساس معنویت و پرواز در انسان زنده شود.
قاسم زاده افزود: شهر یک موجود زنده است و حیات در آن جریان دارد این در حالی است که در قسمت هایی از شهر اقداماتی انجام شده ولی روحی که باید در آن دمیده نشده است لذا از فرهیختگان و اندیشمندان می خواهیم در این راستا ما را همراهی کنند.
وی با اشاره به اینکه دوران صفویه یکی از دوران های موفق در زمینه معماری و شهرسازی است تصریح کرد: یکی از رموز موفقیت در دوران صفویه این بود که در این دوران اقشار کنار هم قرار گرفته و یک تفاهم و همدلی بین اندیشمندان، هنرمندان و دولتمردان ایجاد شد و آن ها یک دغدغه مشترک که همان ساخت و آبادانی شهر و دیار خود بود پیدا کرده و در این راستا حرکت کردند.
معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری اصفهان اذعان داشت: اگر در این زمینه می خواهیم موفق باشیم باید فضای همدلی و همراهی مناسب برای اندیشمندان، هنرمندان و دولتمردان فراهم شود تا اتفاقات بزرگی در شهر رخ دهد.
قاسم زاده گفت: در حال حاضر مدیران خوبی در شهرداری وجود دارند و در بحث دولتمردان مشکلی نداریم ولی در حوزه اندیشمندان تخصص و نبوغ لازم مشاهده نشده این در حالی است که مشکل اصلی ما در حوزه هنرمندان است زیرا اندیشمندان نظریه هایی ارائه می کنند دولتمردان نیز آماده اجرا می باشند ولی این هنرمندان هستند که اثر را خلق می کنند که باید در این زمینه فعالیت های گسترده تری انجام شود.
وی با اشاره به ساخت میدان امام علی(ع) عنوان کرد: میدان امام علی(ع) علی رغم انتقادهای صورت گرفته نقطه عطفی است به طوریکه اجرای این طرح بازآفرینی و بازخوانی یک تمدن است.
معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری اصفهان با تاکید بر اینکه معاونت فرهنگی اجتماعی امادگی هرگونه همکاری با اندیشمندان و هنرمندان را دارد بیان کرد: بنده در بدو ورود به این معاونت اتاق فکری ایجاد کردم که هرکس حرفی برای گفتن دارد بدون هیچ مرز و خط کشی وارد شده و ما با آغوش باز از طرح ها و ایده های فرهیختگان، هنرمندان و اندیشمندان استقبال می کنیم.
قاسم زاده افزود: در این اتاق فکر اندیشمندان و هنرمندان می توانند ایده ها و طرح های خود را بیان کرده و ما ایده های آن ها را بعد از بررسی و کارهای کارشناسی اجرا خواهیم کرد.
وی با تاکید بر اینکه پرسنل شهرداری از زحمت کش ترین افراد جامعه هستند گفت: پرسنل شهرداری افرادی زحمتکش و تلاشگر هستند که در در شهر تلاش می کنند لذا باید سختی کار به آن ها تعلق گیرد. 

اصفهان از شاخصه های شهر اسلامی دور نیست
رییس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان عنوان کرد: ما وقتی می خواهیم وارد مراحل اجرایی شویم باید مبانی خود را تدوین کنیم لذا ضرورت این جلسات این است که این مبانی مطرح و اصول آن بررسی شود و در مراحل اجرا مجریان با شاخصه های مشخص شده کار خود را آغاز کنند.
جان نثاری با بیان اینکه اصفهان از شهر اسلامی دور نیست افزود: اصفهان از شاخصه های شهر اسلامی خیلی دور نیستیم ولی از آنچه که باید باشیم فاصله گرفته ایم این در حالی است که طی ۳۰ سال گذشته در حق اصفهان ظلم شده است.
وی با تاکید براینکه سیما و منظر شهر در شان اصفهان نیست تصریح کرد: برای رسیدن به مقصود زحمات زیادی کشیده شده است ولی این سیما و منظر شهری در شان شهر اصفهان نیست و در این زمینه به اصفهان ظلم شده است.
رییس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار داشت: در شهرداری اصفهان کمیته ای راه اندازی شده که به تمام مهندسین طراح ابلاغ شده تا نقشه های خود را به این کمیته که متشکل از متخصصین، اساتید دانشگاه، صاحب نظران و مهندسین مشاور است ارائه دهند تا در این کمیته ها بررسی و با شاخصه های معماری اسلامی ایرانی مطابقت داده شده و در صورت تایید اجرا شود.
جان نثاری ادامه داد: نمای غالب در اصفهان آجر است و درصد استفاده از سنگ در نمای ساختمان نیز مشخص شده این در حالی است که رنگ غالب رنگ بژ است.
وی تاکید کرد: طی ماه های اخیر بیش از ۴۵۰ ساختمان بررسی شده است که برای برخی از آن ها حکم تخریب و چندساختمان نیز به خاطر نما مشمول ماده ۱۰۰ شده اند.
رییس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: حفظ پوسته و ظاهر کار بسیار مهم است به طوریکه هرکس وارد شهر اصفهان می شود حس کند وارد یک شهر اسلامی شده است لذا تفاهم و تقارن از مولفه هایی است که در نما به آن توجه می شود.