پل معروف به ( Swan قو) بلحاظ شکل اسکلت فلزی مهار پل، ساخت این پل که به منظور ارتباط بین شمال و جنوب شهر رتردام طراحی شده بود در سال 1996 پایان یافت. ساخت این پل با بلندی 2.650 فوت و وزن 6.800 تن که در سال 1996 کامل شد، 110 میلیون دلار خرج برداشت .به محض آنکه پل برای تردد آماده گردید معلوم شد که پل بر اثر باد تاب می خورد که این مشکل با استفاده از ابزار های تعیین کننده ی فشار هوا (دمپر) مرتفع شد.

پل اراسموس Erasmusbrug در روتردام یکی از زیباترین پلهای جهان محسوب میشود. 

پل مذکور از فرای رودخانه ماس Nieuwe Maas نیمه شمالی و جنوبی شهر روتردام  را به همدیگر مرتبط میسازد.

پل اراسموس Erasmusbrug توسط Ben van Berkel طراحی شد و ساخت این پل در سال ۱۹۹۶ تکمیل گردید. پل مذکور ۸۰۸ متر درازا دارد و دارای یک ستون غیر متقارن به بلندی ۱۳۹ متر میباشد که بلحاظ شکل اسکلت فلزی مهار پل لقب قو را به این پل اطلاق نموده اند.

این ستون غیر متقارن در واقع ‎تیر چه اصلی ‎نگهدارنده کابل ها در پل محسوب میگردد. هزینه ساخت این پل مبلغی بیش از ۷۵ میلیون یورو رقم زده شده است.

در میان طاق جنوبی پل و ستون آن یک پل باسکولی به بلندی ۸۹ متر وجود دارد که این پل باسکولی ۸۹ متری این امکان را میدهد که کشتی ها بتوانند از زیر طاق جنوبی پل عبور کنند. این پل باسکولی بزرگترین و سنگین ترین پل باسکولی در اروپای غربی  شمرده میشود.

 پل اراسموس رسما در ۶ سپتامبر ۱۹۹۶ توسط ملکه بئاتریکس افتتاح گردید. مدت اندکی بعد از بازگشایی پل در اکتبر ۱۹۹۶ معلوم شد که پل بر اثر بادهای شدید تاب می خورد که این مشکل با استفاده از ابزار های تعیین کننده ی فشار هوا (دمپرهای فشار قوی) مرتفع گردید.

در صحنه بسیاری از فیلمها از پل اراسموس استفاده شده است مانند فیلمی به نام Who Am I (من چه کسی هستم) که در سال ۲۰۰۵ فیلمبرداری شد و در این فیلم چندین هواپیمای مسابقه ای از زیر پل بایستی پرواز میکردنند.

مسیر مسابقه ماراتون روتردام نیز از روی این پل میباشد و همچنین در ۳ جولای ۲۰۱۰ نیز مسابقه تور دی فرنس Tour de France هم از روی این پل صورت میگیرد.

بن ون برکل (Ben van Berkel) متولد سال 1957 معماری هلندی است . وی در آکادمی  Rietveld در آمستردام در رشته ی معماری تحصیل کرد. و در سال 1987 در انجمن معماری در لندن موفق به دریافت دیپلم AA شد.

در سال 1988 او و کارولین بُس (Caroline Bos) دست به تاسیس یک شرکت معماری زد و نام آنرا Van Berkel & Bos Architectuurbureau گذاشتند. 

از کارهای او میتوان به  موزه مرسدس بنز در اشتوتگارت، نما و نوسازی داخلی فروشگاه گالری در سئول ، کره جنوبی، و یک ویلای خصوصی در نیویورک اشاره کرد.

از دیگر فعالیت های او میتوان به مقالاتش و همچنین نمایشگاه هایش اشاره داشت.


Born: 1957, Utrecht, Netherlands

Education: Architectural Association School of Architecture, Gerrit Rietveld Academie

Structures: Erasmusbrug