یک عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: متاسفانه اصفهان با چندین کارخانه بزرگ احاطه شده که حاصل آن به تمام کشور منتقل می‌شود و 14 شهرک صنعتی نیز راه تنفس این شهر را مسدود کرده و بی شک باید منتظر یک سونامی بیماری‌های خاص و مرگ و میرهای بی‌علت در اصفهان باشیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، مسعود برهانی در همایش بررسی آخرین وضعیت آلودگی هوای اصفهان که در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: عوامل آلودگی به دو دسته ثابت و متحرک تقسیم می‌شود که خودروهای شخصی و عمومی از عوامل متحرک و مصارف تجاری و صنعتی و خانگی از عوامل ثابت هستند که باید به صورت دقیق بررسی شود.

وی با بیان اینکه اصفهان متاسفانه صنعتی‌ترین استان کشور است، افزود: اصفهان از نظر توسعه صنعت رتبه اول را به خود اختصاص داده است و بیشترین صنایع نیز در اطراف شهر اصفهان به خصوص در غرب شهر مستقر هستند و از آنجایی که باد غالب 9 ماه از سال غربی- شرقی است آلایندگی صنایع در حالت عادی به بافت جمعیتی اصفهان منتقل می‌شود.

این عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان ادامه داد: برخی می‌گویند دانشگاهیان خودروها را فراموش کردند، ما منکر تاثیر یک میلیون خودرو و 500 هزار موتور سیکلت بر آلودگی هوای این شهر نیستیم، اما بی شک آلایندگی صنایع خطرناک‌تر است و باید برای آن فکری شود.

آلودگی نیروگاه‌ها بیش از خودروها است

برهانی تصریح کرد: نوع سوختی که در نیروگاه‌ها مصرف می‌شود مازوت یعنی ناپاک‌ترین سوخت خارج شده از پالایشگاه می‌باشد و متاسفانه هیچ شهری شرایط اصفهان را ندارد که دو نیروگاه در کنار آن قرار گرفته باشد.

وی تاکید کرد: همواره گفته می‌شود خودروها بیشترین آلایندگی را دارند اگر حتی بپذیریم که این چنین باشد زمانی که وارد شاخص‌ها می‌شویم می‌بینیم که خودروها عامل اصلی انتشار دو گاز CO2 و متان هستند، اما نیروگاه‌ها گازهای خطرناکی مانند اکسیدهای گوگرد و نیتروژن را انتشار می‌‌دهند.

این عضو جمعیت پیام سبز دانشگاه صنعتی اصفهان افزود: نیروگاه‌ها اگر مازوت سوز باشند در سال 450 هزار تن اکسیدهای گوگرد و 66 هزار تن اکسیدهای نتیروژن تولید می‌کنند که این دو آلایندگی از مضرترین آلایندگی‌ها برای انسان به خصوص کودکان به حساب می‌آید.

برهانی افزود: هر کدام از آلاینده‌های موجود در هوا اثرات خاص خود را دارند اما اثرات اکسیدهای نیتروژن و گوگرد بسیار بیشتر از CO2 است و اگر تاریخ را بررسی کنیم می‌بینیم علت مرگ چهار هزار نفر در حادثه سال 1952 لندن اکسیدهای گوگرد و نیتروژن بوده است.

دو میلیون اصفهانی سالم زندگی نمی‌کنند

وی با بیان اینکه برای صنایع اصفهان باید فکر اساسی شود زیرا اصفهان دیگر پتانسیل توسعه صنعت را ندارد، گفت: نه تنها صنعت نباید در این شهر توسعه یابد بلکه باید راهکاری برای کاهش آلودگی ناشی از صنایع قبلی نیز ارایه شود زیرا متاسفانه اصفهان با چندین کارخانه بزرگ احاطه شده که حاصل آن به تمام کشور منتقل می‌شود و 14 شهرک صنعتی نیز جایی برای تنفس اصفهان نگذاشته است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان اظهار کرد: جمعیت دو میلیونی اصفهان با این شرایط نمی‌تواند سالم به زندگی خود ادامه دهد و آنچه امروز شاهد آن هستیم، نشان می‌دهد که یک سونامی از بیماری‌های خاص و مرگ و میرهای بی علت در راه خواهد بود.

برهانی با بیان اینکه به نظر می‌رسد مسؤلان دستگاه‌های کشوری به فکر اصفهان نیستند، تاکید کرد: هرگاه از مسؤلان نیروگاه یا پالایشگاه علت ادامه مصرف سوخت مازوت را جویا می‌شویم، می‌گویند دستور از بالا آمده است.

وی ادامه داد: سوال اینجا است چرا باید بنزین یورو چهار تولید پالایشگاه اصفهان به تهران و شهرهای اطراف آن ارسال شود در حالی که اولویت با شهر اصفهان است؟ ما دانشگاهیان باید سعی کنیم دیدگاه‌های مدیران صنعتی اصفهان را تغییر دهیم.