هفته جاری اصفهان شاهد موج جدید از تلاش دانشگاهیان برای نجات این کلان شهر از هوای مسموم بود. انتشار نامه سرگشاده 300 استاد دانشگاه اصفهان به رییس سازمان حفاظت محیط زیست برای توجه به شرایط ناگوار هوای اصفهان و برگزاری دو همایش در خصوص محیط زیست با محوریت بحران آلودگی هوا در این کلان شهر نشان از شکسته شدن سکوت دانشگاهیان دارد. تلاشی برای نجات دو میلیون شهروند اصفهانی که سال‌ها است با تنفس هوای پاک خداحافظی کرده‌اند و دود خاکستری و مسموم صنایع ریه‌هایشان را انباشته از سرب و گوگرد و ذرات معلق کرده است.

آمار سرطان خون در کودکان از مرز هشدار گذاشته است

نامه 300 استاد دانشگاه های اصفهان به رییس سازمان محیط زیست؛ مردم اصفهان دارند ذره‌ذره می‌میرند و ریه‌شان انباشته از سرب و گوگرد و ذرات معلق و مسموم دیگر می‌شود. متخصصین نسبت به سونامی بیماری‌های صعب‌العلاج در اصفهان هشدار داده‌اند. شیر مادران اصفهانی آلوده شده است. آمار سرطان خون در کودکان مرز هشدار را پشت سر گذاشته است. خوش به حال پایتخت‌نشینان که پای تخت هستند و چشم همه مسؤلان نگران آن‌ها است.

مسعود برهانی، عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان؛ بررسی گازهای سمی نیروگاه‌ها نیز نشان می‌دهد آلودگی ناشی از دو نیروگاه از نظر اکسیدهای نیتروژن که بسیار سرطان زا هستند دو برابر، در مورد ذرات معلق 2.5 برابر، دی اکسید کربن هشت برابر و دی اکسید گوگرد 110 برابر خودروها است.

کودکان اصفهانی به نظر سالم هستند

رویا کلیشادی، استادیار مرکز تحقیقات قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی اصفهان؛ محققان مجله سیرکولیشن آمریکا در اولین تحقیقات خود در زمینه دیابت و التهابات رگ و ارتباطات آن‌ها با آلودگی هوا به ایران و شهر اصفهان آمدند و 374 کودک و نوجوان بین 10 تا 18 ساله را مورد بررسی قرار داد که نتایج این تحقیقات نشان می‌داد که نوجوانان اصفهانی با توجه به اینکه سالم به نظر می‌رسند، اما به دلیل آلودگی شدید هوا آماده ابتلا به دیابت هستند.

حسین مرادی، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان؛ تنها دلیل آلودگی هوای اصفهان عدم رعایت استانداردها در صنایع مجاور اطراف این شهر است، اگر هزینه‌های زیست محیطی بخواهند با همین تاخیر پرداخت شوند در آینده با فاجعه انسانی شدیدی مواجه خواهیم بود. امروز باید آگاهی‌های زیست محیطی از طرف دانشگاه شدیدتر و محکم‌تر ارایه شود تا مردم در جریان ریز اتفاقات قرار گیرند.

آلودگی سبب مرگ و میرهای فراوان شده است

رضا اسحاقی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان؛ با نهایت تاسف باید گفت آلودگی هوای اصفهان تا کنون مسبب مرگ و میرهای فراوانی شده است، اما نمی‌توان به صراحت دلیل بسیاری از این مرگ و میرها را بیان کرد.

احمد خاتون آبادی،  عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان؛ روزانه 400 تن گوگرد ناشی از سوخت مازوت در هوای اصفهان منتشر می‌شود و این در حالی است که آلودگی‌هوا در اصفهان ایستایی دارد و در برخی نقاط متمرکز می‌شود. تمام افراد جامعه در این آلودگی‌ها سهیم هستند و باید در قدم نخست از تردد خودروهای تک سرنشین با فرهنگ سازی برای استفاده از حمل و نقل عمومی تلاش کنیم.

صنایع راه های تنفسی اصفهان را بسته‌اند

مهدی بصیری، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان؛ اگرچه کسی از دانشگاهیان حمایت نمی‌کند، اما چشم و گوش مردم تیز است به نتیجه مقالات توجه می‌کنند و وظیفه دانشگاهیان این است که امروز به جای دست به قلم شدن برای مجلات خارجی به مردم کشور اطلاع رسانی کنند و برای آن‌ها دست به قلم شوند. دانشگاهیان برای رفع آلودگی هوای شهر اصفهان باید با مقالات خود به میدان عمل بیایند و به ارایه راهکار بپردازند.

مسعود برهانی، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان؛ نه تنها صنعت نباید در این شهر توسعه یابد بلکه باید راهکاری برای کاهش آلودگی ناشی از صنایع قبلی نیز ارایه شود زیرا متاسفانه اصفهان با چندین کارخانه بزرگ احاطه شده که حاصل آن به تمام کشور منتقل می‌شود و 14 شهرک صنعتی نیز جایی برای تنفس اصفهان نگذاشته است. جمعیت دو میلیونی اصفهان با این شرایط نمی‌تواند سالم به زندگی خود ادامه دهد و آنچه امروز شاهد آن هستیم، نشان می‌دهد که یک سونامی از بیماری‌های خاص و مرگ و میرهای بی علت در راه خواهد بود.

سالانه 2 میلیارد و 300 لیتر مازوت در اصفهان می‌سوزد

حسین مرادی، رییس مرکز تحقیقات منابع طبیعی و محیط زیست دانشگاه صنعتی اصفهان؛ مسؤلان محیط زیست باید پاسخ دهند که چگونه 74 درصد از آلودگی هوای اصفهان را ناشی از خودروها اعلام می‌کنند، درحالی‌که صنایع در سال دو میلیارد و 300 میلیون لیتر مازوت مصرف می‌کنند و در مقابل تنها 750 میلیون لیتر سوخت بنزین توسط خودروها مصرف می‌شود؟

احمد خاتون آبادی، عضو هیئت علمی گروه توسعه روستایی دانشگاه صنعتی اصفهان؛ سازمان  محیط زیست با صنایع بزرگی در ارتباط است که هرکدام هرسال بودجه‌های زیادی به حمایت از محیط زیست اختصاص می‌دهند، در حالی که در بودجه سازمان محیط زیست با توجه به حجم کاری‌اش هیچ تغییری اعمال نمی‌شود.