دیوارنگاری یا گرافیتی (Graffiti) به تصویر کردن نقش‌ها، اشکال، حرف‌ها، نشانه‌ها، نمادها، الگوها و کلمه‌ها بر روی دیوارها و یا هر مکان عمومی‌ای که بتوان از آن به عنوان مکانی برای نوشتن، نقاشی، کنده‌کاری و خط‌کشی کردن استفاده کرد، گفته می‌شود. دیوارنگاشته‌ها، هرگونه علامت‌گذاری‌ای به حساب می‌آیند که می‌توانند در شکل‌های نوشتن ساده حرف‌ها تا نقاشی‌های استادانه ظاهر شوند. دیوار نوشته‌ها از دوران باستان به عنوان مثال یونان باستان، امپراطوری‌های روم، چین و ایران وجود داشته‌اند

در دوران مدرن نگارگری به ویژه نگارگری با اسپری یا رنگ پاش و قلم موها بیشترین کاربرد را در ترسیم دیوارنگاشته‌ها دارند. در بیشتر کشورها نقاشی کردن و یا کشیدن هر علامت و تصویری بر روی دیوارها و یا املاک متعلق به افراد بدون جلب رضایت آنان کاری غیرمجاز و جرمی دارای پیگرد قانونی به شمار می‌آید. برخی از اوقات، این کار دربردارنده پیام‌های سیاسی و اجتماعی و حتی فرهنگی و ژانری کامل از بیان هنری مبتنی بر سبک نقاشی روی دیوار با رنگ پاش است. برای برخی از افراد شاید کار هنری فقط هنگامی از ارزش برخوردار است که در یک نگارخانه یا نمایشگاه هنری در معرض دید همگان قرار گیرد و برای کسانی دیگر شاید دیوار نگاشته‌ها گونه‌ای از ابراز احساسات قانون گریزانه به شمار آید که عامل و اقدام کننده به آن، حالتی اعتراض آمیز به خود گرفته‌است. دیوارنگاری در سال‌های اخیر در قلمرو فرهنگ عامیانه تحول یافته و در شکل‌های موسیقی زیرزمینی هیپ هاپ و B-boying یاbreakdancing (رقص سرعتی و پرسر وصدا)و سبک زندگی ای که از دید همگانی پنهان است، پدیدار شده‌است.

دیوارنگاری‌ها می‌توانند به عنوان علامتی از کارهای تبه‌کاران به شمار آیند که محدوده‌های نفوذ آن‌ها را از یکدیگر جدا می‌کند. همچنین باید گفته شود که اختلاف نظر و مشاجره پیرامون دیوارنگاری میان مقامات حقوقی و قانونگذار و نیز مسئولان شهری از یک سو با کسانی که دیوارنگاری را شاید گونه‌ای از ابراز احساسات شهروندان تلقی می‌کنند، ادامه دارد. با این وجود گونه‌ها و سبک‌های متفاوتی از دیوارنگاری‌ها با سرعت زیاد درحال تبدیل شدن به شکلی ویژه از هنر هستند درحالی که بحث و گفتگو درباره ارزش آنها میان هواداران و مخالفانشان ادامه دارد.


دیوارنگاری بخشی از هنرهای خیابانی ونیز از عناصر اصلی فرهنگ هیپ هاپ بشمار می‌آید. از جمله خطوط نوشتاری برای شعار و تصویر سازی برای زیباسازی شهری یا تبلیغات فرهنگی و بطور کلی رسم هر گونه اثر هنری شامل بر متن، تصویر و برجسته نگاری که توسط طراح صورت پذیرفته باشد. منظور از هنر خیابانی آن بخش از گرافیک است که در کوچه و خیابان و سطح شهر با آن برخورد می‌کنیم. این هنر تاریخچه‌ای بسیار کهن دارد و ریشه در سنگ‌نبشته‌های تاریخی غارها و کتیبه‌های باستانی نقاشی‌های دیواری در ابعاد گوناگون دیده‌اید که از همین دسته‌اند. در سده بیستم و کمابیش هم‌زمان با جنگ جهانی دوم، مشاهده درج نام و نشان گروه‌ها بر روی دیوارها تبدیل به امری عادی شد. در برخی مواقع این دیوارنگاری‌ها بسیار با دقت و هنرمندانه اجرا می‌شوند و سبک‌های متعددی به خود می‌گیرند. برخی از این آثار بار معنایی بیش‌تری را به دوش می‌کشند که ممکن است حاوی یک پیام اجتماعی یا سیاسی باشد که حتی با استفاده از افشانه‌های رنگی بر روی دیوارها، ساختمانها و قطارها رسم می‌شوند. شاید شما هم تصاویری از دیوار برلین را دیده باشید که لبریز از این آثار بود یا نگاره‌های دیگر اینترنتی را که دست به دست یا بهتر بگویم ایمیل به ایمیل می‌چرخند که حاوی تصاویر نقاشی‌شده سه بعدی بر کف خیابان‌ها هستند. این‌ها تماماً هنرهای خیابانی هستند.


واژه گرافیتی (دیوارنگاری) از واژه گرافیو در زبان ایتالیایی مشتق شده‌است که به معنی اثر گذاری سریع یا خط خطی است و ممکن است اصل این واژه به «گرافیر»(نوشتن [با قلم فلزی]) در لاتین عامیانه باز گردد. [گرافیون: نوشتن بر اساس ریشه‌شناسی لغوی این واژه از مدت‌ها پیش به معنی نوشتن یا حک خطوط روی سطوح مورد استفاده بوده‌است.]

گرافیتی از نگاه بودریار
بودریار گرافیتی و قانون شکنی در شهر نیویورک را دوست داشته و در بسیاری مواقع از آن عکسبرداری می کرد. گرافیتی برای او شگفت انگیز بود؛ شکلی از مخالفت که عصر سایبر توان بازداشتن آن را نداشت. گرافیتی برای بودریار گونه ای از اقدام تروریستی و ضدنوشته ای بر دیوارها و معماری شهر بود. او در زمان ظهور گرافیتی، ۱۹۷۶، از آن سخن گفت: «برای انجام آن نه به سازمان دهی توده های مردم و نه به آگاهی سیاسی نیاز بود. هزاران جوان مجهز به ماژیک و قوطی های اسپری رنگ برای برچیدن علائم شهری و در هم ریختن نظم نشانه ها کافی است. گرافیتی هر راهروی زیرزمینی را پوشانده، درست همان گونه که چک ها برای آزار دادن روس ها اسامی خیابان های پراگ را تغییر دادند: کنشی چریکی... با این همه دیدن این آشکارگی در چهار جزء شهر سایبرنتیک که بر دو ظرف بلوری و برج های آلومینیومی تجارت جهانی سایه افکنده، حیرت انگیز بوده و از سوی دیگر فرانشانه های آسیب پذیر قدرت متعالی سیستم هم هست.» بودریار با سر تایید جنباندن برای دلوز و گتاری به جنبش هنرمند گرافیتی توجه کرده و نشان می دهد که چگونه حومه شهر به سرعت می تواند در حیاط خلوت کاپیتالیسم نفوذ کند: «شهر تنی بدون اعضاست، همان طور که دلوز می گوید نقطه تلاقی بستر جریان ها. گرافیتی ها خودشان از نظم یک قلمرو آمده اند. آنها فضاهای شهری رمزگشایی شده را قلمروبندی می کنند. یک خیابان به خصوص، دیوار یا ناحیه ای که سراسر زندگی آنها را به یاد می آورد.

آنها خود را به محله اقلیت ها (ghetto) محدود نمی کنند، بلکه آن را به سراسر شاهراه های شهر صادر می کنند...» به زعم بودریار نقاشی های دیواری و نشانه های گرافیتی روشی برای گفتن این است: «من اینجا زندگی می کنم» و «ما هم وجود داریم». گر چه گرافیتی برای بودریار شکلی از خودشیفتگی بوده، اما همچنین نوعی از شهرت خلاق هم هست که هر کس در آن صحنه گردان هستی خویش است.

گرافیتی آیینی نمادین، شکاف و علامت مشخصه ای بر معماری، جریان مخالفی برای همه نشانه های تبلیغاتی و رسانه ای و حمله بر رژیم نشانه ای متحد معاصر است.

برای بودریار هنرمندان گرافیتی عدم قطعیت را علیه شهر شورانده اند. بیهودگی گرافیتی به آن نوعی از نیرو را در عصر مجازی می دهد، و برای گروه های محروم شده از جایگاه، حل شدن در قلمرو نشانه ها را ممکن می سازد. افشای «شهر سفیدپوستان» به عنوان محله اصلی جهان غرب، معنای سیاسی گرافیتی است.

دیوارنگاری در ایران
در ایران دیوارنگاری به دو دسته بخش می‌گردد: دیوارنگاری مردمی و دیوارنگاری حکومتی. دیوار نویسی‌های مردمی به دو دسته تقسیم می‌شود. تبلیغاتی وپیاده سازی طرح‌ها و اشکالی تقریبا جذاب. دسته نخست بیشتر گویای مسائل سیاسی روز مخالفت با سامانه حاکم و یا تبلیغات مشاغل و آگهی‌هاست. دسته دوم در خدمت تبلیغات عقیدتی حاکم و نمایان ساختن برنامه‌های ایدئولوژیکی حکومت فعلی است. اما آنچه به عنوان هنر شهری و خیابانی مطرح است از ده ی هشتاد خورشیدی در ایران رنگ و بوی جدیدی به خود گرفت که نه تبلیغاتی بود و نه سیاسی و دقیقا همان هنر شهری و خیابانی بود،که بعد از به وجود آمدن موسیقی رپ فارسی در ایران به وجود آمد و از همان ابتدا با رپ فارسی ایران پیوند خورد اما این عنصر هیپ هاپ از تمام عنصرهای دیگرش چون بریک دنس و رپ خوانی دیر تر در ایران به وجود آمد اما پیشرفت خوبی داشت.هیچ کس دقیقا نمیداند اولین نقاشی گرافیتی در ایران کی و چگونه بوجود آمد اما به اعتقاد برخی هنرمندی با اسم مستعار تنها اولین کسی بوده است که این نقاشی را با همان سبک واقعی گرافیتی در سال ۲۰۰۴ در تهران کشیده است. بعد از مدتی این نقاشی در شهر های دیگر ایران چون مشهد توسط افرادی چونEdrak / ادراک, در تبریز توسط SOT / سوت و ICY / آیسی در شیراز توسط Amin Graff / امین گراف و MR.MAN / آقای من ، در کاشان توسط R!oter / رضا ریوتر ، در اصفهان احتمالا توسط seier و همچنین در برخی شهرهای دیگر شکل گرفت که شاید همه ی آنها در حدود سال ۲۰۰۵ یا ۲۰۰۶ دیوار نگاری را شروع کردند.از دیگر هنرمندان شناخته شده در ایران میتوان به: هداک ، نفیر ، عمق ، خاموش ، Black Hand، Mad، mr.man, Ck1، PST ,nirone,hoshvar و تجسم و...اشاره کرد. بیشتر نقاشی های گرافیتی در تهران ,شیراز ومشهد وجود دارند.در تهران در منطقه ی شهرک اکباتان وجود دارد که همواره بین هنرمندان خیابانی تهران و شهرداری این منطقه مشکلاتی وجود داشته.در شیراز اکثر گرافیتی ها در زیر پلهای رودخانه خشک و محدوده ساحلی شرغی و غربی وجود دارند. شهر داری هر از چند گاهی به پاک کردن نقاشی ها اقدام می کند اما اطلاعی از نحوه ی فعالیت گرافیتی در دیگر شهر های ایران در دست نیست. 

.این کار تقریبا در همه جای دنیا با منع قانونی مواجه است. گرافیتی با نوشته های سر دستی و یادگاری های روی دیوار متفاوت بوده و نیز مختص سن یا طبقه فزهنگی و اقتصادی خاصی نیست . امروزه گرافیتی بیش از هر هنر دیگری مورد بد فهمی و استفاده نا به جا واقع شده است و در بسیاری از کشور ها جنبه تاثبر گذار و بیان گرای خود را از دست داده و صورت دیوار نوشته هایی رنگارنگ و پرپیچ و تاب ( که آن هم خالی از ارزش نیست ) مبدل شده است.استفاده های نابجا و یک جانبه از گزاقیتی های نوشتاری در کلیپ های ویدتویی و تبلیغ بیش از حد این رسانه ها در منسوب کردن آن به فرهنگ معترض سیاهان نیز از دلایل اصلی این عدم توجه و دست کم گرفتن است بنا بر “آمرکن هریتیج دیکشنری ” لغت گرافیتی از واژه گرافیو در زبان ایتالیایی مشتق شده است که به معنی اثر گذاری سریع یا خط خطی است و ممکن است اصل این واژه به ” گرافایر”( نوشتن با قلم فلزی ) در لاتین عامیانه باز گردد.[ گرافیون : نوشتن (1) بر اساس ریشه شناسی لغوی این واژه از مدت ها پیش به معنی نوشتن یا حک خطوط روی سطوح مورد استفاده یوده است.] گرافیتی بر اساس تفاوت دلایل وجودی و نیز امکانات ارتباطی که ایجاد می کند به دو نوع عمده تقسیم می شود :” گرافیتی های نوشتاری – دست خط” و” گرافیتی های نمایشی – نفاشی دیواری” نوشتاری هنر مندان این شیوه گرافیتی خود را هنر مند نمی دانند بلکه مبل دارند تا ” گرافیتی نویس ” معرفی شوند.

گرافیتی های نوشتاری به سبک های گوناگونی تقسیم شده اند که برخی از آنها به اختصار در زیر آمده است. اما با توجه به تاریخچه و دلایل بسط و توسعه آن در جوامع مختلف , در این بحث چندان به آن نمی پردازیم..

Tag:

تگ : امضایی به سبک خاص , که معمولا در اماکن عمومی و روی انواع سطوح به شکلی سریع نقاشی می شود.

Throw-Up

ترو آپ : طرحی از یک نام یا چند حرف که خط محیطی آن با یک رنگ و داخل آن به شدت و شتاب با رنگی دیگر پر می شود. این نوع گرافیتی معمولا بیشتر از 2- 3 دقیقه طول نمی کشد


Piece
:

کاری تمام رنگی که طی دفعات متعدد و با بر نامه ریزی دقیق انجام گرفته باشد

Panel

پنل : اثری که روی دیواره های بیرونی قطار نقاشی شده باشد. یا کنار اتوبان ها کشیده می شود. مواد کار این هنر مندان ( که خود از این نام بیزارند ) معمولا عبارتند از قلمو های جمع وجور رنگ روغن . ماژیک ها وقلم های اثر گذاری که جوهر آن ها معمولا توسط خود آنان تهیه می شود. قوطی ها ی اسپری رنگ و تعدادی کلاهک برای کنترل قطراثر گذاری خطی اسپری

گرافیتی های نمایشی یا نقاشی دیواری

این هنر در کشور ها و ملل گوناگون انواع , دلایل وجودی و استفاده های مختلفی یافته و راه های بسیاری پیموده است.یکی از مهمترین و به یاد ماندنی ترین ریشه های ارزشی این هنر در نقاشی های دیواری , انقلاب مکزیک و آثار سه بزرگ – « دیگو ریورا»، « خوزه کلمنته اروسکو» و « دیوید آلفرو سیکوئروس (سی کییروس)» به چشم می خورد. کسانی که اثر گرافیتی (نوشتاری یا نمایشی ) از خود به جا می گذارند برای کار خود دلایل متفاوتی دارند و یکی از مهمترین این اهداف بیان تاثیری است که زندگی شهری در آنان به وجود اورده است . هنرمند گرافیتی از شهر چیز هایی می گیرد و به آن چیزی باز پس می دهد. نقاش گرافیتی , مثل بسیاری از پیشروان هنر, از زمینه واقعی شهری برای بیان و ایجاد تاثیر استفاده می کند در حالی که تبلیغات شرکت ها و بانک های بزرگ و محصولات مصرفی به صورت وسیع به شکل بیل بورد و تابلوهای دیواری و روی بدنه وسایل نقلیه عمومی شهری همه جا را پر کرده است , گرافیتی ارتباطی است پیشرو از سوی هنر مند با قشر وسیعی از افراد اجتماع به عنوان مردم عادی و مستولان اجرایی شهری . ناگفته نماند که در همه جا عده بسیاری از مردم کشیدن گرافیتی را عملی زشت و نا هنجار می دانند و آن را از مظاهر آنارشیسم و آوباشگری (وندالیسم) بر می شمارند. به نظر نویسنده این مطالب علت دشمنی افراد با گرافیتی نداشتن سواد و دست کم حوصله لازم برای مواجهه با وضعیتی جدید در محیط پیرامون است .این افراد و شاید اکثریت مردم نقاشی روی دیوار را سر زده از کار یک ولگر د یا( اگر خیلی ارزش بگذارند!!) بخشی از یک فعالیت سیاسی می نویسندگان و محققینی که به موضوع گرافیتی پرداخته اند به این گفته” شری کاوان” که :« میل به اثر گذاری ( ثبت نشان ) در محیط های اجتماعی به دوران کهن زندگی انسان باز می گردد.» تاکید بسیار دارند.

وقتی در محیط  شهری هستیم , در حقیقت این دیوار ها هستند که بیشترین نقش را در تعریف محیط ما دارند.چه در خانه  مان و چه در خیابان , همین دیوار ها هستند که تعیین کننده محدوده ها و روابط بین آنها هستند. قبل از اینکه دیوار ها توسط شرکتی تبلیغاتی به کار گرفته شوند در حقیقت صفحه بزرگ , سفید و  پاکی هستند که از این توان بالقوه برخوردارند که توسط ساکنین همان محل آرایش یابند. هنگامی که تصویر یا مفهوم  بصری مورد نظر  بر ان ها نصب شود , دست کم  توسط بعضی افرادی که از جلوی ان عبور می کنند,  مورد توجه قرار می گیرد.این دقیقا همان کاری است که همه ما به راحتی در داخل خانه ها و فضا های شخصی مان انجام می دهیم . طراحی دکوراسیون و رنگ امیزی دیوار ها ,آویزان کردن تابلو عکس , نقاشی و یا پوستری خاص به دیوار های  خانه , مصداقی است از  همین تمایل  و حق ایجاد ارتباط به این شیوه بصری. در حقیقت اولین چیزی که یک نمایشگاه هنر های بصری به آن وابسته است گستردگی فضا و دیوار ها ست. ماسعی می کنیم که تصاویر را به بهترین ترکیب در کنار هم نمایش داده و مفهوم یا حس مورد نظرمان را به بینندگان دیگر منتقل کنیم.اما در محیط اجتماعی از این کار منع شده ایم.با  توجه به اینکه  انسان امروزی بیشتر موجودی است که در جامعه  معنی می یابد تا در داخل محیط شخصی.

عطش برای زیباسازی شهر
در حالی که سال هاست بسیاری از کلانشهرهای دنیا از نقاشی های دیواری برای بهبود سیما ومنظر شهری بهره برده اند و حتی در شهرهایی مانند لندن، پاریس و رم، نقاشی دیواری به یکی از جاذبه های مهم توریستی تبدیل شده است، بحث نقاشی دیواری دیر به فضای شهری ما راه یافت و تاثیر آن بر رفع آلودگی های بصری و زیبایی شهر جدی گرفته نشد، اما در چند سال اخیر مسوولان سازمان زیباسازی با درک اهمیت نقاشی های دیواری بر بهبود سیما و منظر شهری، اجرای آن در سطح خیابان ها و بزرگراه های شهر را بعنوان یکی از طرح های اولویت دار به طور جدی در دستور کار خود قرار دادند.
نقاشی دیواری شهری، تجربه جهانی
در حالی که سال هاست بسیاری از کلانشهرهای دنیا از نقاشی های دیواری برای بهبود سیما ومنظر شهری بهره برده اند و حتی در شهرهایی مانند لندن، پاریس و رم، نقاشی دیواری به یکی از جاذبه های مهم توریستی تبدیل شده است، بحث نقاشی دیواری دیر به فضای شهری ما راه یافت و تاثیر آن بر رفع آلودگی های بصری و زیبایی شهر جدی گرفته نشد، اما در چند سال اخیر مسوولان سازمان زیباسازی با درک اهمیت نقاشی های دیواری بر بهبود سیما و منظر شهری، اجرای آن در سطح خیابان ها و بزرگراه های شهر را بعنوان یکی از طرح های اولویت دار به طور جدی در دستور کار خود قرار دادند.
سرنوشت تلخ بزرگ ترین نقاشی دیواری
ماجرای پاک شدن بزرگ ترین نقاشی دیواری ایران در مشهد را که خرداد امسال رخ داد به خاطر دارید؟ زمانی که ماموران اداره حفاظت از املاک و اراضی آستان قدس رضوی به یکباره این نقاشی دیواری عظیم را یک شبه با رنگ سفید پوشاندند!
این اثر به مدت یک سال و با ارزش 450 میلیون ریال کشیده شده بود که از این رو یکی از بزرگ ترین پروژه های هنری در کشور به شمار می رفت. این اثر که داستان هایی از شاهنامه را روایت می کرد درست قبل از رونمایی و افتتاح رسمی پاک شد تا مهجور ماندن نقاشی دیواری و عدم توجه مسوولان مربوطه به ضرورت و اهمیت جایگاه نقاشی های دیواری در زندگی در بهبود سیما و منظر شهری بیش از پیش نمایان شود.
نکته: استفاده از دیوار پوش هایی از جنس سنگ و کاشی بعضا هزینه هایی کمتر از نقاشی دارد، به همین منظور قرار است با کاهش نقاشی های دیواری از پوشش های دیگری مانند کاشیکاری ها در شهر استفاده شود .
هرچند با رسانه ای شدن این موضوع و اعتراض شهروندان از یکسو و کارشناسان حوزه شهری از سوی دیگر مسوولان شهرداری منطقه را برآن داشت که هرچه سریع تر احیا و ترسیم مجدد این نقاشی دیواری را در دستور کار قرار دهند، اما حالا دیگر بیم آن وجود دارد که پی نبردن به جایگاه هنر نقاشی دیواری در زندگی شهری، سایر تابلوهای دیواری را به سرنوشت تلخ بزرگ ترین نقاشی دیواری کشورمان تبدیل کند.
تا زمانی که مسوولان شهرداری مشهد با کمک هنرمندان برای احیاء مجدد نقاشی دیواری دست به کار شوند مساحت 2200 متری که تا چندی پیش بزرگ ترین نقاشی دیواری کشورمان را در خود جای داده بود تبدیل به بزرگ ترین مستطیل سفیدرنگی شده که تنها روی آن آرم اداره آستان قدس رضوی حک شده است.

مرمت نقاشی های دیواری شهدا
موضوع نقاشی های دیواری و ضرورت رسیدگی به آنها هنگامی بیشتر خودنمایی می کند که با نگاهی گذرا به برخی نقاشی های دیواری قدیمی تر در سطح شهر و بخصوص آنهایی که منقش به چهره شهدا و یادآور خاطرات دفاع مقدس هستند به وضوح غبار کهنگی روی آنها را گرفته،در چنین شرایطی شنیدن این خبر که قرار است نقاشی های دیواری شهدا در سطح شهر نیز مرمت و بازسازی شوند بسیار امیدوارکننده است.
اردشیر میر منگره، رئیس اداره نقاشی سازمان زیباسازی شهر تهران با بیان این که طرح جامع ساماندهی نقاشی های دیواری شهدا یکی از اصلی ترین برنامه های امسال اداره نقاشی سازمان زیباسازی شهر تهران است به نشست های مشترک این سازمان با بنیاد شهید و امور ایثارگران در این زمینه اشاره کرده و می گوید: هم اکنون مشغول شناسایی و جانمایی برای مرمت نقاشی های دیواری قدیمی تر تصویر شهدا هستیم و در همین کارگروه هم بحث جانمایی برای خلق نقاشی های دیواری به یاد شهدا و با مضمون دفاع مقدس را در دستور کار داریم.

دیوارپوش هایی از جنس سنگ و کاشی
اما انگار مسوولان سازمان زیباسازی شهرداری تهران دیگر چندان تمایلی به افزایش نقاشی های دیواری در سطح شهر ندارند. این را می شود از گفته های مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران دریافت که چندی پیش در حاشیه مراسم افتتاحیه دومین جشنواره مشارکت شهروندی و خدمات شهری تاکید کرده بود که برنامه ای برای افزایش نقاشی های دیواری در سطح شهر نداریم.
محمدجواد شوشتری با تاکید بر این که افزایش نقاشی های دیواری مورد تایید سازمان زیباسازی نیست درباره دلایل خود اینگونه توضیح می دهد: متاسفانه پیش از این برای پوشش دیوارها در تهران تنها از نقاشی های دیواری استفاده می شد، اما برآورد هزینه نشان داده استفاده از دیوار پوش های دیگری مانند سنگ بعضا هزینه هایی کمتر از نقاشی دارد، به همین منظور سعی داریم با کاهش نقاشی های دیواری از پوشش های دیگری مانند کاشیکاری ها در شهر استفاده کنیم و به هر یک از شهرداری های تهران تنها اجازه اجرای 10 نقاشی دیواری داده شده است. در چنین شرایطی سرنوشت نقاشی های دیواری موجود در سطح شهر نیز در ابهام قرار دارد. این که آیا نقاشی های دیواری موجود حذف خواهند شد؟
مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران در این باره می گوید: این موضوع به تیم های هنری سپرده خواهد شد و آن ها تشخیص می دهند که نقاشی مذکور باید پاک، ترمیم یا اصلاح شود و بر این اساس زیر نظر سازمان زیباسازی شهرداری تصمیم گیری خواهد شد. در میان آشفتگی های بصری متعددی که به تدریج می رود تا چهره زیبای شهرمان را برای شهروندانش به خاطره ای دور دست تبدیل کند اجرای طرح هایی مانند نقاشی های دیواری هر چند سال ها دیرتر از بسیاری کشورهای دنیا به اجرا گذاشته شده، اما می تواند نقطه ای امیدوارکننده در بهبود سیما و منظر شهرهایمان باشد.
حضور چشمنواز نقاشی های دیواری در سطح شهر می تواند گامی هرچند کوچک برای رفع آلودگی های بصری از چهره شهرمان باشد و شهروندان را به میهمانی تصاویر دل انگیز دیوارهای شهر دعوت کند.

نمونه های زیر را از معروفترین آثار جهانی گرافیتی را از دست ندهید:

اثر هنرمندانه از بنکسی، هنرمند ناشناس انگلیسی

آتن، یونان

آلمان

اثری زیبا از هنرمند معاصر لهستانی، ناتالی کنسر

اثری از هنرمند ایتالیایی

اثری از هنرمند فرانسوی مارتینک

یادواره ای از نلسون ماندلا بر دیوارهای پاریس فرانسه

پیاده روی در خیابان های نروژ

سانفرانسیسکو ایالات متحده

هنرمند برزیلی در کوچه های سائوپائلو برزیل

هنرخیابانی در سیمفروپول

اثری زیبا با گچ روی کف خیابان های میشیگان ایالات متحده توسط دیوید زین


زندگی آپارتمانی اثر هنرمند اوکراینی

دستهای کارگری نام اثر هنرمند آلمانی در کارلسروهه

یکی از معروفترین اثرهای هنرمند ناشناسی انگلیسی، بنکسی


تمامی نمادها ، اسامی ، و دیگر مواردی که ممکن است اتفاقی در نمونه های گذاشته شده در این صفحه از مجموعه های گرافیتی ایران و جهان قرار داشته باشد صرفا" جهت نمایش نمونه های این طراحی ها بر روی دیوار های شهرهاست و تمامی تصاویر و مطالب از منابع زیر گرفته شده اند:


منابع تصاویر و مطالب:
تبیان (بخش اجتماعی سایت تبیان)
کلاه استودیو
شبکه اینترنتی آفتاب
اصفهان امروز
دانشنامه آزاد ویکیپدیا (FA) (EN)
Border Crossings". Village Voice
Oxford Dictionaries
Art Crimes". Jinx Magazine