به گزارش ایمنا، محمد هادی همایون در دهمین نشست علمی و تخصصی شهر اسلامی با بیان این مطلب گفت: آنچه امروز به نام تمدن غرب می شناسیم، عمدتاً محصول اتفاقاتی است که در قرون شانزدهم تا نوزدهم به وقوع پیوست و گروهی نیز متوجه شدند این اتفاقات در حوزه های علمی، صنعتی، ادبی و فرهنگی نیز رخ داده همچنین مطالعاتی برای مسلمانان نیز صورت گرفت مبنی بر این که در دل سرزمین های اسلامی در دوران صدر اسلام پدیده تمدن اسلامی به وجود آمده است.
وی با بیان این که شهر نشینی یکی از حلقه های تمدن سازی است اذعان داشت: واژه قرآنی مُلک می‌تواند اتفاق عظیمی را که بخش بسیار ناچیزی از آن را تمدن نام گذاشته‌ایم، تبیین کند؛ برای تبیین تمدن از منظر قرآن نیازمند تحلیل واژه ملک در قرآن و دست‌یابی به ادبیاتی هستیم که این واژه در مرکزیت آن قرار دارد.
وی با بیان این که معادل‌یابی قرآنی‌ای که برای واژه تمدن صورت گرفته است، تاکنون با همان الگوی نامگذاری رنسانس انجام شده و ما فعلاً ناچاریم از همان واژه تمدن استفاده کنیم، اذعان داشت: قرآن کریم می‌تواند منبع خوبی برای دست‌یابی به ادبیات جدیدی باشد که ما در مسیر انقلاب اسلامی به آن نیاز داریم.
این استاد دانشگاه ابا تاکید بر این باید فارغ از ادبیاتی که در مباحث درباره تمدن ابراز شده است خود را در معرض قرآن قرار دهیم و ببینیم که خود قرآن چه واژه‌ای را برای نامگذاری آن چه که امروز در پی انقلاب اسلامی در حال وقوع است، به ما پیشنهاد می‌کند و
ادامه داد در طول تاریخ هم مصادیقی از این ملک وجود داشته است، اما آن چه که ما منتظر آن هستیم، آن ملک خالد و جاویدانی است که قرار است در آخرالزمان به وجود اید.

وی با اشاره به این فرمایشات مهم مقام معظم رهبری مبنی بر این که از انقلاب اسلامی شروع کردیم و به نظام اسلامی و بعد از آن به دولت اسلامی و سپس جامعه اسلامی و سرانجام تمدن اسلامی رسیدیم الگوسازی بسیار مهمی است که در راستای همین ادبیاتی که باید شکل بگیرد، تاکید کرد:اگر ما می‌خواهیم آگاهانه حرکت کنیم، باید حرکت‌مان را بر یک مبنای علمی انجام بدهیم و اولاً علم باید بنیان‌ها را ایجاد کند و بعد بر اساس آن، واقعیت شکل بگیرد.
همایون با بیان این مطلب که با انسان کامل شهر اسلامی با نحوریت و مرکزیت امام شکل و هویت می گیرد خاطر نشان کرد: عامل انسانی از پارامترهای بسیار مهم در شکل گیری و هویت شهر اسلامی دارد.
وی با تاکید بر این که در ایجاد تمدن اسلامی از طراحی دانشگاه تا شهرسازی می بایست همخوان و یک شکل باشد ادامه داد: چرا که یکی از حلقه های شهر اسلامی شهرسازی است.
این استاد دانشگاه با بیان این که شهر اسلامی در دل تمدن اسلامی شکل می گیرد البته علوم اسلامی ویژه این دوران باید طراحی شود اذعان داشت: در حال حاضر از سوی جمهوری اسلامی تمدن سازی اسلامی جدید در حال شکل گیری است که مرکزیت این تمدن سازی نیز از لحاظ تاریخی جاده ولایت و حضور امام رضا(ع) در خراسان است البته در اصفهان می توان حرم زینبیه را به عنوان مرکزیت این تمدن قرار داد.