به گزارش ایمنا دکتر سیدمرتضی سقائیان نژاد شهردار اصفهان در خصوص آلودگی هوای شهر اصفهان گفت: موضوع محیط زیست وحفاظت از آن نباید ابعاد سیاسی به خود بگیرد، محیط زیست شهری، محیطی است که انسان‌های ساکن در آن ضمن برخورداری از آزادی استفاده از محیط با تدوین مقررات اجتماعی رابطه انسان با محیط زیست شهری را قانونمند و کنترل می نمایند.
وی گفت:اصفهان یکی از بزرگترین استان‌های صنعتی کشور است که در حدود ۱۰هزار واحد صنعتی که در بین آنها پالایشگاه، نیروگاه، فولاد، پتروشیمی، سنگبری، ذوب‌آهن، پلی‌اکریل، کوره‌های مصالح ساختمانی و... نیز وجود دارند در آن فعالیت می‌نمایند، همچنین تردد خودروهای فرسوده و سوخت نامرغوب استفاده شده در آنها باعث تولید آلاینده‌ها در این شهر هستند، از سویی موضوع خشکی رودخانه زاینده‌رود در اصفهان مهمترین دغدغه شهروندان و مسئولین بوده است، مشخصا برای بهبود وضعیت هوا و آب در اصفهان، به یک عزمی ملی نیاز است.
شهردار اصفهان تاکید کرد:بر اساس بررسی‌های انجام شده حداقل ۱۲ وزارتخانه و سازمان در برنامه کاهش آلودگی هوا می‌توانند نقش موثر داشته باشند و نقش برخی از سازمانها و وزارتخانه‌ها مانند وزارتخانه‌های نفت، صنایع و معادن، کشور، سازمان حفاظت از محیط‌زیست و شهرداری‌ها در این برنامه، مهمتر و کلیدی‌تر است، در خصوص رفع مشکل آب نیز که نقش دستگاههای مختلف کاملا برای همه روشن است، شهرداری اصفهان ضمن انجام فعالیتهای قانونی همواره آماده همکاری با سایر بخش ها در جهت رفع این مشکلات می باشد.
وی افزود: در مورد مشکل آلودگی هوا و حتی آب اصفهان شعارها را باید به عمل تبدیل کرد و یک حرکت بین بخشی جدی انجام شود و با ترسیم یک نقشه راه عملیاتی، نسبت به رفع این مشکلات اساسی برای پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی اقدام نمود.
همه نهادها باید دست به دست هم بدهند تا این بحران را کنترل کنند
از طرفی با توجه به اینکه مبارزه با مشکل آلودگی هوا و عدم جاری بودن آب در رودخانه زاینده رود، یک وظیفه فرا منطقه ای است، همه نهادها باید دست به دست هم بدهند تا این بحران را کنترل کنند و تلاشهای شهرداری اصفهان به تنهایی کارساز نخواهد بود.
وی گفت:طبق آمارهای سازمان محیط زیست متاسفانه در دیماه سال جاری، هفت روز میانگین آلودگی شهر بالاتر از ۲۰۰ psi بوده است این به معنای این است که اصفهان از آلوده ترین شهرهای کشور از نظر هواست و خشکی زاینده رود را هم که چند سالی است مردم اصفهان تحمل می کنند.
دکتر سیدمرتضی
متاسفانه به خاطر عدم مدیریت صحیح آب زاینده رود و برداشت بی رویه آب در بالادست که منجر به خشک شدن این شریان حیاتی کشور، در بیش از نیمی از طول تاریخی خود شده است و با خشک شدن هزاران درخت و کاهش شدید رطوبت نسبی هوای شهر اصفهان، افزایش میزان ریزگردها را نیز در اصفهان شاهد هستیم که به آلودگی بیشتر هوای شهر منجر شده است. به همه اینها آلودگی آبهای زیرزمینی ناشی از فعالیت های صنعتی در اصفهان را هم اضافه کنید
سقائیان نژاد تاکید کرد:اگرچه منابع مختلف آلایندگی در اصفهان وجود دارد که بخشی از آن به سوخت خودروها و بخشی مربوط به آلایندگی صنعت و بخشی به سایر منابع مربوط می‌شود اما آنچه شرایط را از حالت عادی خارج کرده صدهاتن گوگردی است که در نتیجه مصرف مازوت در نیروگاه‌های شهر پراکنده می‌شود.
وی افزود:شهرداری اصفهان تلاش نموده است در اجرای طرحهای کاهش آلودگی هوا در حوزه حمل و نقل و ترافیک و گسترش فضای سبز وظایف قانونی خود را انجام می دهد.
روزانه ۴۰۰ تا ۶۰۰ تن گوگرد وارد هوای اصفهان می‌شود
وی گفت: با تلاشهای صورت گرفته در حوزه خدمات شهری، هم اینک سرانه فضای سبز هر شهروند در اصفهان به 26/4 مترمربع رسیده است اما طبق گفته مسئولین استان روزانه ۴۰۰ تا ۶۰۰ تن گوگرد وارد هوای اصفهان می‌شود که بنا به تاکید متخصصین این گوگرد وارد شده به هوا می‌تواند بیماری‌های خاص را به همراه آورد، و حتی در زمان بارندگی تاثیرات نامطلوبی بر روی گیاهان، خاک و حتی نمای ساختمانها بگذارد.
این مقام  مسوول در ادامه گفت:در حال حاضر دو نیروگاه اصفهان به علت استفاده از سوخت مازوت آلودگی‌های زیادی را نصیب اصفهان می‌کنند که باید هر چه سریع‌تر استفاده از این سوخت‌ها متوقف شود. برخی صنایع بزرگ آلاینده در بالادست شهر اصفهان نیز مانند صنایع فولاد و... باعث انتشار آلودگیهایی می‌شوند که با وزش باد، آلاینده ها به سوی شهر اصفهان هدایت می‌شوند و موقعیت جغرافیایی و توپوگرافی استقرار شهر هم مانع پراکنده شدن آلودگی شده است.
خشکی زاینده رود افزایش ریزگردها را در پی داشته است
شهردار اصفهان تاکید کرد:از سویی دیگر متاسفانه به خاطر عدم مدیریت صحیح آب زاینده رود و برداشت بی رویه آب در بالادست که منجر به خشک شدن این شریان حیاتی کشور، در بیش از نیمی از طول تاریخی خود شده است و با خشک شدن هزاران درخت و کاهش شدید رطوبت نسبی هوای شهر اصفهان، افزایش میزان ریزگردها را نیز در اصفهان شاهد هستیم که به آلودگی بیشتر هوای شهر منجر شده است. به همه اینها آلودگی آبهای زیرزمینی ناشی از فعالیت های صنعتی در اصفهان را هم اضافه کنید.
وی اضافه کرد: مردم اصفهان و شهرهای پیرامون آن به دلیل عرق دینی و ملی خود علیرغم این شرایط با سعه صدر به دنبال حل مشکل از طریق علمی و قانونی می‌باشند، در واقع اگر این حس همدلی نبود این موضوع که چه بلایی بر سر شهر اصفهان و حومه می‌آید قطعا با واکنشهای خاص افکارعمومی روبر می‌شد.
این بحران نیاز به بحث های کارشناسی و بررسی همه جانبه ابعاد موضوع دارد و بایستی همه مسئولین و کارشناسان، فرهیختگان و اصحاب رسانه در پیگیری موضوع مشارکت فعال داشته باشند.






















سهم منابع ثابت آلاینده در ایجاد بیماری‌های صعب العلاج شهر اصفهان بسیار بیشتر از سهم خودروهاست
اما معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان نیز در این رابطه گفت:اگر چه اخبار زیادی مبنی بر سهم بسیار زیاد آلودگی های ناشی از منابع متحرک نسبت به منابع ثابت، از طرف متولیان منتشر می‌شود که غالبا مبتنی بر تاثیرات سریع مونواکسیدکربن است؛اما مشکل اصلی شهر اصفهان در بحث آلودگی هوا و بیماریهای خاص و صعب العلاج، تاثیرات بلند مدت ناشی از انتشار آلودگی منابع ثابت است که در این میان سهم دو نیروگاه و صنایع نفت و پتروشیمی اطراف اصفهان دهها برابر سهم خودروها بر سلامت شهروندان اصفهانی است، هر چند مشاهده می شود در آغاز بامداد و در عصرگاهان، خودروهای سرویس اتوبوس و مینی بوس کارخانه ها و شرکتها نیز سهم زیادی در آلودگی هوای شهر دارند.
مهندس محسن رنجبر گفت: با این حال با دقت در میزان روزانه سوخت مصرفی خودروها و مقایسه آن با میزان مازوت مصرفی نیروگاهها در روز و آلایندگی فوق العاده مازوت نسبت به سوخت خودروها، می‌توان این موضوع را اثبات نمود که میزان اثر سوزاندن مازوت بر این شرایط سخت آلودگی هوای اصفهان بسیار بیشتر از دیگر منابع آلاینده می‌باشد و شهرداری اصفهان آماده قبول مسئولیت تشکیل کمیته‌ای بدین منظور و شفاف‌سازی موضوع می‌باشد که در این کمیته دانشگاه‌ها و مراجع متولی بهداشت و سلامت نقش مهمی در رمزگشایی از این مشکل شهر اصفهان دارند.
وی افزود: واحدهای آلاینده در حالی بانی سرعت بخشیدن به افزایش روزافزون تعداد بیماران خاص وصعب‌العلاج شهر اصفهان هستند که محصولاتشان نظیر: برق، سیمان، فولاد، فرآورده‌های پتروشیمی و مصالح ساختمانی، در کل کشور
میانگین شاخص آلودگی در تهران بین ۱۴۰ تا ۱۶۰ یعنی در شرایط هشدار بوده است، این در حالی است که در اصفهان این اعداد در دیماه بین ۲۳۵ تا ۲۸۸ psi در نوسان بوده است، یعنی در شرایط اضطرار! و حتی مشاهده می‌شود این اعداد در یک ایستگاه از ۳۰۰ هم فراتر رفته است و این یک فاجعه است
توزیع می شود و متأسفانه شاهدیم در برخی شهرها که از این مزایا اسفتاده می کنند با موضوع پایدار کردن آب در رودخانه زاینده‌رود در طول مسیر تاریخی آن به صورت کاملا غیرکارشناسی و احساسی برخورد می شود.
این نوع توسعه به صلاح شهر اصفهان نیست
وی تاکید کرد:این نوع توسعه به صلاح شهر اصفهان نیست و حتی آثار و تبعات سوء ملی آن نیز قابل دفاع نیست، این توسعه همان مفهوم نکوهش شده «توسعه» از طرف مقام معظم رهبری است.
رنجبر در بخش دیگری از سخنان خود گفت: محیط زیست در هر معنا و مفهومی که باشد وابسته به وجود انسان است، شاید ادعا شود که این انسان است که وابسته به محیط زیست می باشد و عکس این قضیه مصداق ندارد، اما ما می گوئیم اگر انسان وجود نداشته باشد محیط زیست چه معنایی دارد؟ و در واقع این امانت باید به نسل آتی سپرده شود.
وی گفت: جدول های مربوط به شاخص های آلودگی هوا در دو کلانشهر تهران و اصفهان در سایت سازمان حفاظت محیط زیست قابل مشاهده است، میانگین شاخص آلودگی در تهران بین ۱۴۰ تا ۱۶۰ یعنی در شرایط هشدار بوده است، این در حالی است که در اصفهان این اعداد در دیماه بین ۲۳۵ تا ۲۸۸ psi در نوسان بوده است، یعنی در شرایط اضطرار! و حتی مشاهده می‌شود این اعداد در یک ایستگاه از ۳۰۰ هم فراتر رفته است و این یک فاجعه است.
شرایط آلودگی برای اصفهان به هیچ عنوان قابل توجیه نیست
معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان در ادامه گفت:متاسفانه در بیشتر روزهای سال میانگین شاخص آلودگی هوای شهر اصفهان از همه کلانشهرها بالاتر بوده است، البته مطابق این شاخص ها در تمام سال وضع به این گونه است که این شرایط برای اصفهان به هیچ عنوان قابل توجیه نیست.
وی افزود:با بررسی ها مشخص شده آلودگی های نیروگاه حاصل از سوخت مازوت و مازوت باقیمانده از فرایندهای پالایش که به نیروگاه های مجاور شهر داده می شود تا نیروگاه های اصفهان بجای گاز آن را بسوزانند و آلودگی شدید آن را نثار شهروندان اصفهان کنند. و این آلودگی دقیقا روی شهر اصفهان و سایر شهرستان های مجاور به شدت تاثیر سو داشته است.
وی تاکید کرد:در حال حاضر دو نیروگاه شهید منتظری و اسلام آباد در شبانه روز ۴۰۰ تا ۶۰۰ تن گوگرد وارد هوای اصفهان می‌کنند که این میزان به نقل از متولیان محیط زیست حداقل ۲۰ درصد آلودگی هوای شهر اصفهان را به خود اختصاص می‌دهد، هر چند این اعداد نیز باید دقیق‌سازی شود، لیکن جلوگیری از ادامه این روند وظیفه همگی ماست.
معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان گفت: در حالی که ۲۰۰ هکتار به وسعت عملیاتی صنعتی پالایشگاه افزوده شده است و با توجه به اینکه این امر تاثیر زیادی بر آلایندگی هوا و محیط زیست دارد، اما این شرکت هنوز حاضر به جبران زیانهای ناشی از آلایندگی خود به شهر اصفهان نیست.
آیا این فعالیت های مخالف محیط زیست نسل حال و آینده اصفهان را تهدید نمی کند؟
مهندس رنجبر در ادامه گفت:همانطور که همگان اطلاع دارند در سال۹۰ به دلیل فعالیت صنایع نفتی واقع دربختیار دشت، ۱۲ هزار درخت ۱۵ ساله از بین رفت، البته پرونده این موضوع هنوز در دادگاه و سازمان بازرسی کل کشور در دست بررسی است و هنوز رای قطعی برای اینکه مجازاتی برای پالایشگاه اصفهان برای خشکی این درختان در نظر گرفته شود؛ صادر نشده است، آیا این فعالیت های مخالف محیط زیست نسل حال و آینده اصفهان را تهدید نمی کند؟
وی گفت:آیا در کشور ما اقدامات و مطالعات قبلی انجام می گیرد؟ آیا سازمان یا کار گروهی فنی و تخصصی به برخورد میان توسعۀ اقتصادی و اجتماعی از یک طرف و محیط زیست شهری از طرف دیگر می پردازد؟
این مقام مسول افزود:قابل توجه است که به دلیل خشکی زاینده‌رود، متأسفانه در بعضی اراضی کشاورزی و دامپروری با استفاده از پساب خام ادامه کار داده که خطرات و اثرات ناشی از این امر سالهای سال برای شهروندان اصفهانی باقی خواهد ماند.