تعویض کاتالیست حدود 3 میلیون خودرو در حال تردد و از رده خارج کردن حدود 100 هزار خودروی فرسوده دو اقدام فوری است که باید همزمان با توزیع سوخت یورو 4 و تولید خودروی استاندارد تحقق یابد تا آلودگی هوای شهر تهران در حد هوای سالم کاهش یابد، در غیر اینصورت آلودگی همچنان ادامه دارد.
به نقل از روابط عمومی ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، علی محمد شاعری رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار با اشاره به ادامه روند آلودگی هوا علی رغم توزیع سوخت یورو 4 اظهار کرد: توزیع این سوخت اقدامی بسیار مهم است ولی کافی نیست علت آن هم این است که سوخت استاندارد در باک خودروهای غیر استاندارد تاثیر قابل توجهی در کاهش آلودگی هوا ندارد، لذا همزمان با توزیع سوخت پاک دو اقدام اورژانسی دیگر باید انجام شود.
اولین اقدام، تعویض کاتالیست کانورتور حدود 3 میلیون خودروی در حال تردد و دومین اقدام، از رده خارج کردن خودروها و موتورسیکلتهای فرسوده میباشد. خودروهای فرسوده و فاقد کاتالیست یا دارای کاتالیست تاریخ گذشته حداقل 20 برابر خودروهای نو آلودگی هوا ایجاد مینمایند.
وی تاکید کرد: با چهار اقدام فوری و همزمان شامل توزیع سوخت یورو 4، تولید و شماره گذاری خودروی یورو4 و موتور سیکلت یورو3، از رده خارج کردن خودروها و موتورسیکلتهای فرسوده و تعویض کاتالیست کانورتور خودروهای در حال تردد حداقل 70% آلودگی هوا کاهش خواهد یافت و 30 % ما بقی آلودگی هوا پس از رفع آلایندگی صنایع تهران، معاینه فنی ساختمان و مدیریت مصرف انرژی در مصارف غیر صنعتی اتفاق خواهد افتاد.
وی در ادامه افزود: با سرمایه گذاری و تلاش مجدانه وزارت نفت و پیگیری سازمان حفاظت محیط زیست طی 3 سال گذشته هم اکنون سوخت یورو 4 در سطح شهر تهران توزیع گردیده و امید است با تدوام عرضه سوخت پاک و تولید و عرضه خودروهای با استاندارد یورو4 گامی اساسی در جهت رسیدن به هوای سالم در پایتخت برداشته شود.
شاعری اظهار کرد: از سال 1391 برنامهریزی جهت تولید خودروهای یورو 4 در سطح کشور شروع شده و عملیات اجرایی آن از سال 92 آغاز گردید و هم اکنون حداقل 50 درصد از خودروهای تولید داخل با استاندارد یورو 4 تولید و شماره گذاری میشوند که امید است در آینده نزدیک کلیه خودروهای تولید داخل با همین استاندارد در بازار عرضه گردد.