به گزارش ایمنا، ساختمان، یکی از این اجزای تشکیل دهنده ساختار شهرهاست که معماری بیرونی یا همان نمای ساختمان تأثیر زیادی در منظر شهری دارد. 
هر چقدر نوع، جنس و رنگ مصالح نما و تناسبات بکار رفته در بازشوها از جمله در و پنجره­ها
موزون­تر و هماهنگ­تر باشد و همخوانی بهتری با ابنیه مجاور داشته و برگرفته از معماری و فرهنگ شهر باشد، تصویر مطلوب­تری پیش روی چشم بیننده به نمایش گذاشته می­شود.
ضوابط نمای ساختمانها در شهر اصفهان، مجموعه کاملی است که در آن از جنس، رنگ و ... در نمای ساختمان ها صحبت شده است. طبق این ضوابط باید حداقل ۵۰ درصد سطح نما با مصالح آجر باشد و در مابقی آن، امکان استفاده از مصالح دیگری غیر از کامپوزیت وجود دارد

به گفته مدیر نظارت بر اجرای ضوابط شهرسازی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان، از سال ۷۲ به بعد بحث ضابطه نمای ساختمان­ها مطرح بود که در آن فقط به لزوم استفاده از مصالح آجر به میزان ۷۰ درصد نمای ساختمان­ها اشاره می­شد و دغدغه بیشتری در این مورد وجود نداشت. اما از سال ۸۹ دستورالعمل نما و منظر شهری توسط معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان و با همکاری سازمان نظام مهندسی ساختمان و متخصصین ذیربط تنظیم شد و به تصویب شورای اسلامی شهر اصفهان رسید و از سال ۹۰ تحت عنوان ضوابط نماسازی در شهر اصفهان و پس از تصویب در کمیسیون ماده پنج، ابلاغ شد و مسئولیت کنترل نما از طرف کمیسیون ماده ۵ به معاونت شهرسازی و معماری شهرداری داده شد و در حال حاضر نمای ساختمان به عنوان یکی از دغدغه­های مالکین و شهرداری مطرح می­شود. 
وحید مهدویان ادامه می­دهد: ضوابط نمای ساختمانها در شهر اصفهان، مجموعه کاملی است که در آن از جنس، رنگ و ... در نمای ساختمان ها صحبت شده است. طبق این ضوابط باید حداقل ۵۰ درصد سطح نما با مصالح آجر باشد و در مابقی آن، امکان استفاده از مصالح دیگری غیر از کامپوزیت
وجود دارد.
شهر اصفهان یک شهر فرهنگی و تاریخی است که از آن تحت عنوان پایتخت فرهنگ و تمدن ایران نام برده می­شود و باید منظر آن خصوصاً در محدوده­های تاریخی با این عنوان مطابقت داشته و برگرفته از آن باشد که از نظر مهدویان، باید طبق هویت و ضوابط شهرسازی و معماری ایرانی – اسلامی و مکتب اصفهان ساماندهی شود

همچنین استفاده از رنگ­های غیر مجاز از جمله قرمز و رنگ­های تیره و یا نصب تأسیسات در نمای ساختمان و یا اجرای نمای تمام سنگ ممنوع است.
شهر اصفهان یک شهر فرهنگی و تاریخی است که از آن تحت عنوان پایتخت فرهنگ و تمدن ایران نام برده می­شود و باید منظر آن خصوصاً در محدوده­های تاریخی با این عنوان مطابقت داشته و برگرفته از آن باشد که از نظر مهدویان، باید طبق هویت و ضوابط شهرسازی و معماری ایرانی – اسلامی و مکتب اصفهان ساماندهی شود و برای نمونه می­توان به کف و بدنه کوچه سنگ تراش­ها و خیابان خاقانی اشاره کرد که حس تاریخی بودن آن­ها به بیننده القا می­کند.
برخی مناطق به علت حجم بالای ساخت و ساز به کارگاه­های ساختمان­سازی تبدیل شده­اند و نخاله­ها و ظاهر خشن و‌آشفته آن، ماه­ها روح بینندگان را‌ آزار می­دهد که همین موضوع باعث شده­است تا اخیرا دستورالعملی از طرف شهردار اصفهان در این مورد ابلاغ شود که به گفته مدیر نظارت بر اجرای ضوابط شهرسازی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان، شامل ضوابط گودبرداری و خروج نخاله­ها از ساختمان، میزان اشغال پیاده­روها و طول مدت استفاده از داربست­ها می­شود که بیشتر در حیطه اختیارات معاونت خدمات شهری شهرداری است.
 همچنین، از طرف معاونت شهرسازی و معماری هم پیشنهادی در مورد نصب روکشی با طرحی از نمای نهائی ساختمان بر روی آن شده­است تا ضمن فراهم آوردن ایمنی معابر، باعث زیباسازی ظاهر موجود در زمان اجرای ساختمان شود.
یکی دیگر از مسائلی که تأثیر بسزایی در منظر شهرها خصوصاً
خیابانها دارند تابلوها، سایه­بان­ها و ویترین مغازه­هائی است که خوشبختانه ضوابط مربوطه به ساماندهی این مورد هم در شورای اسلامی شهر اصفهان تصویب و به شهرداری ابلاغ شده است و برای مغازه و ساختمان­های جدید،
لازم­الاجرا می­باشد و در طرحهای ساماندهی ملاک عمل قرار می­گیرد و در این خصوص سازمان زیباسازی، زحمات زیادی کشیده­اند.
معمولا در شکل­ گیری بافت­های فرسوده توجهی به اصول شهرسازی و معماری نشده­است که باید با پیش­بینی ضوابط تشویقی در زمان تخریب و بازسازی، معیارهای شهرسازی و معماری اصفهان لحاظ گردد

معمولا در شکل­گیری بافت­های فرسوده توجهی به اصول شهرسازی و معماری نشده­است که باید با پیش­بینی ضوابط تشویقی در زمان تخریب و بازسازی، معیارهای شهرسازی و معماری اصفهان لحاظ گردد.
به طور کلی، اجرای همه این ضوابط به یک دوره چندساله نیاز دارد تا بازخورد آن در منظر شهری دیده شود و مورد قضاوت قرار گیرد که البته هدایت جریان کنونی به سمت و سوی موردنظر کار آسانی نیست و همکاری مهندسین طراح و ناظر و همه شهروندان دلسوز را می طلبد اما فی­الواقع هدف اصلی پیشگیری است تا داشتن یک نمای مطلوب در ساختمان­ها برای مردم و طراح­ها آنچنان فرهنگ­سازی شود که اگر کسی برخلاف ضوابط عمل کرد، از دید مردم به عنوان ناظر، به خوبی دیده شود.