بودجه نزدیک به ۱۶ هزار میلیارد تومانی شهرداری در شورای شهر تهران تصویب شد اما برخی اعضای شورای شهر نگران تامین نشدن درآمدهای شهرداری‌اند. رکود در ساخت و ساز که برای سال آینده پیش‌بینی می‌شود این نگرانی را تشدید می‌کند. بیش از ۶۰ درصد بودجه شهرداری تهران همچنان متکی به عوارض ساخت و ساز و فروش تراکم است اما معاون مالی و اداری شهرداری تهران می‌گوید شهرداری کمبودهای سال آینده را با جایگزینی درآمدهای پایدار جبران خواهد کرد.


بودجه شهرداری تهران در سال آینده تقریبا ۳ هزار میلیارد تومان بیشتر از بودجه سال ۹۲ است و برای اولین‌بار در سال‌های اخیر شورای شهر نه تنها از بودجه شهرداری کم نکرد بلکه به آن اضافه هم کرد.


بودجه بزرگ شهرداری که گویا بخش عمده و بزرگی از آن صرف گسترش حمل و نقل عمومی خواهد شد برای جبران کم‌کاری‌های شهرداری در سال‌های گذشته این بخش است. شهرداری با اینکه قول داده بود سالانه ۱۵ کیلومتر مترو بسازد بخش عمده بودجه خود را قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری گذشته صرف پروژه‌های چشم‌گیرتری مانند «پل صدر و بزرگراه امام علی» کرد.


شهرداری البته تنها بخشی نبود که در این سال‌ها توسعه حمل و نقل عمومی را در درجه دوم اولویت‌های خود قرار داده بود. دولت‌ها نهم و دهم به علت درگیری سیاسی بین رئیس دولت و شهردار تهران کمک‌های دولتی به مترو را کم کردند و یا در برخی مواقع پرداخت نکردند.


با این شرایط شورای شهر مصمم است که کم‌کاری‌های سال‌های آینده را جبران کند و به همین منظور تا بیش از ۵ هزار میلیارد تومان برای توسعه حمل و نقل عمومی در بودجه سال آینده شورا در نظر گرفته است که همین موضوع باعث بزرگ‌تر شدن بودجه شده است.


اما بخش عمده درآمدهای شهرداری همچنان یندوابسته به عوارض ساخت و ساز و فروش تراکم و عوارض تغییر کاربری است. در این شرایط شهرداری چگونه می‌تواند بودجه بزرگ خود را تامین کند؟ حسین محمدپورزرندی،‌معاون مالی و اداری شهردار تهران در گفتگو با CHN می‌گوید «شهرداری با درآمدهای پایدار» کاهش درآمدهای بخش ساخت و ساز را جبران خواهد کرد.


شهرداری تهران نزدیک به یک دهه است که سیاست جایگزینی درآمدهای پایدار مانند عوارض‌های شهری و مالیات‌ها به جای تکیه بر عوارض ساخت و ساز و فروش تراکم را در دستورکار دارد اما بر اساس آمارها همچنان بیش از ۶۰ درصد درآمدهای شهرداری متکی به ساخت و ساز در شهر است.


پورزرندی بودجه سال ۹۲ شهرداری را شاهد می‌آورد و می‌گوید «۹۵ درصد این بودجه یعنی در حدود ۱۳ هزار و ۸۴۵ میلیارد تومان» از آن در این سال محقق شده است در حالیکه شهرداری همچنان با مشکل رکود ساخت و ساز مواجه بوده و با اتکا به درآمدهای پایدار توانسته این بودجه را محقق کند.


به اعتقاد او در سال آینده هم شهرداری می‌تواند با استفاده از ظرفیت‌ درآمدهای پایدار بودجه خود را محقق کند. به گفته پورزرندی در بخش تامین اعتبار برای حمل و نقل عمومی هم تهران مشکلی نخواهد داشت چرا که علاوه بر بودجه‌های مصوب شورا به شهرداری اجازه داده شده است تا از ۲ میلیارد یورو فاینانس استفاده کند.


معاون مالی و اداری شهردار تهران معتقد است که زمینه برای استفاده از این ۲ میلیارد یورو آماده است و دولت به شهرداری قول داده که این بودجه را تامین خواهد کرد و در حال حاضر گفتگو با بانک‌های عامل در این بخش ادامه دارد.


اعضای شورای شهر معتقدند سال آینده سال سختی برای تامین درآمدهای شهرداری خواهد بود. بر همین اساس آنها بر صرفه‌جویی بیشتر و استفاده بهینه از منابع تاکید می‌کنند. رکود ساخت و ساز خطر استفاده شهرداری از منابع ماندگار شهر مانند دارایی‌های شهرداری را افزایش می‌دهد هرچند شورای شهر می‌گوید بر این موضوع نظارت مستمر خواهد داشت. سال آینده اولین مواجه جدی ابزارهای نظارتی شورای چهارم با شهرداری است و میزان جدی بودن شورا در سیاست‌هایش مشخص خواهد شد.