کشور دانمارک
با 400 جزیره، طبیعی است که کشوری بسیار علاقهمند به پل باشد. این کشور اروپایی
دو پل از شگفتانگیزترین پلهای دنیا را در خود جای داده است.
این دو پل زیبا یکی کمربند بزرگی است که شرق و غرب دانمارک را به هم وصل میکند و دیگری پل اورساند است که در واقع مسیر میان سوئد و دانمارک را مشخص میکند. علاقمندان به پل از شنیدن این خبر که دولت قرار است بزرگترین پل دنیا را در این کشور بسازد بسیار خشنود شدند. این پل 19 کیلومتری بین دانمارک و آلمان کشیده خواهد شد و قرار است با چهار خط ماشینرو و دو ریل آهن سریعترین مسیر میان کپنهاگ وهامبورگ باشد. کار ساخت این پل بعد از کامل شدن طراحی آن از سال 2011 شروع میشود و هفت سال بعد یعنی در سال
2018 به پایان میرسد. البته تصمیم به ساخت این پل نگرانیها و حسادتهایی را به دنبال داشته است. نگرانی بیشتر از ناحیه حزب راستگرای خلق دانمارک مطرح شده که گفتهاست چرا کشور دانمارک
باید به تنهایی هزینه 5/6میلیارد دلاری ساخت این پل را بپردازد. اما دولت دانمارک میگوید به عهده گرفتن همه بار مالی ساخت این پل تنها راه متقاعد کردن آلمان برای چنین طرحی بود. اما حسادت از ناحیه کسانی وجود دارند که ساخت پلی دیگر که سفر سه ساعته میان کپنهاگ و آرهوس دومین شهر بزرگ دانمارک
را کوتاه کند، ضروریتر میدانند. هزینه ساخت این پل دوم دو برابر پل اول است.
پل” اورساند” Öresund نام پلی استراتژیک به طول ۷.۸ کیلومتر است که کشورهای سوئد و دانمارک(شهرهای مالمو و کپنهاگ) را بهم پیوند می دهد. این پل که دارای ۷.۸ کیلومتر طول و ۲۳.۵ متر عرض است و بلندترین پل معلق اروپا نیز محسوب می شود.پل اورساند دارای دو طبقه می باشد که طبقه نخست آن مخصوص عبور و مرور وسایل نقلیه و طبقه زیرین آن برای عبور قطار پیش بینی شده است.عملیات ساخت پل اورساند از سال ۱۹۹۵ میلادی آغاز شد و چهار سال بطول انجامید.این پل در دوم جولای سال ۲۰۰۰ میلادی رسماً افتتاح شد و عبور و مرور در آن جریان یافت.
هدف اصلی از ساخت این پل، اتصال دو شهر مالمو سوئد و کپنهاگ دانمارک و افزایش مبادلات اقتصادی و فرهنگی بین دو کشور بود. همچنین با ساخت این پل، مردمی که در شهر مالمو زندگی می کردند (به دلیل وجود نرخ بیکاری بیشتر در مالمو) برای کار به کپنهاگ می آمدند ولی برای اسکان خود مجددا به مالمو باز می گشتند و بدین شکل به تعامل فرهنگی و اقتصادی بین دو کشور کمک قابل توجهی می کردند. پیدا کردن کار مناسب در دانمارک به مراتب از پیدا کردن کار مناسب در سوئد راحت تر و قیمت اجاره خانه در سوئد به مراتب از دانمارک ارزانتر است. بهمین دلیل در حدود یک سوم جمعیت شهر مالمو در سوئد متولد نشده اند. همچنین، تاسیس دانشگاه مالمو Malmö University و وجود پل اورساند موجب شد تا تعداد دانشجویان خارجی در این شهر جنوبی سوئد افزایش یابد. بر طبق آمارها، در حدود ۱۶۰۰۰ نفر روزانه به قصد سفرهای کاری از این پل عبور و مرور می کنند و در حدود ۹۰۰۰ نفر شهروند سوئدی مقیم شهر مالمو هم اکنون وجود دارند که در دانمارک متولد شده اند. این تعداد شهروند در سال ۲۰۰۰ میلادی و قبل از ساخت پل در حدود ۳۳۰۰ نفر بود.
پروژه ارتباط سوئد و دانمارک که طرح آن نخستین بار توسط دانمارکی
ها به دولت سوئد پیشنهاد شد از ساخت یک پل معلق(پل اورساند)، یک تونل و یک جزیره و یک شبه جزیره مصنوعی تشکیل می شود.
یک جزیره مصنوعی( Peberholm) در بخش دانمارک
از طریق یک تونل زیردریایی چهارکیلومتری(تونل Drogden) به یک شبه جزیره مصنوعی در
Kastrup متصل شده است. این جزیره و شبه جزیره از میلیونها مترمکعب
سنگ و سیمان و از لایروبی
بستر دریا ساخته شده است . علت ساخت جزیره مصنوعی،
اتصال تونل به پل اورساند بوده است. ساخت پل اورساند حدودا ۶ میلیون دلار، ساخت تونل ۴ میلیون دلار و ساخت جزیره مصنوعی ۲ میلیون دلارآمریکا هزینه دربر داشته است.
پل اورساند از یک پل بلند با دو ورودی تشکیل شده است این پل که هم برای عبور و مرور ماشین و هم برای عبور قطار ساخته شده دارای طولانی ترین کابل مهاری در دنیا می باشد . پل دارای دو طبقه می باشد که طبقه بالا برای عبور و مرور ماشین و طبقه پایین برای عبور قطار ساخته شده است .
تونل Oresund :
در غربی ترین قسمت راه ارتباطی اورساند بین جزیره مصنوعی Peberholm و شبه جزیره مصنوعی در Kastrupوجود دارد این تونل که هم برای عبور و مرور ماشین و هم برای عبور قطار ساخته شده طولانی ترین تونل در دنیا می باشد .
جزیره و شبه جزیره مصنوعی: Peberholm
جزیره مصنوعی Peberholm به منظور عبور و مرور وسایل نقلیه از تونل به سوی پل ساخته شده است .Peberholm حدود 4 کیلومتر طول دارد و از مواد لاروبی بستر دریای اورساند تشکیل شده است
برای این منظور حدود 6/1 میلیون متر مکعب سنگ 5/7 میلیون متر مکعب ماسه استفاده شد.شبه جزیره مصنوعی درKastrup که ورودی تونل اورساند بر روی آن قرار دارد به وسیله شرکتOresund Marine Joint Venture(OMJVساخته شده است.مساحت این شبه جزیره 9/0 کیلومتر مربع می باشد و از مواد لاروبی بستر دریای اورساند تشکیل شده است .
یک پل – تونل وسیله ای جهت گذشتن وسایل نقلیه از روی رودخانه یا دریا می باشد که از ترکیبی از پل و تونل استفاده می کند. در این ترکیب معمولاً هزینه ساخت تونل بیشتر می باشد ولی در بعضی از حالت ها یا موقعیت ها وضعیت منطقه بگونه ای است که استفاده از یک تونل در زیر آب ضروری است. مخصوصاً زمانیکه ترافیک عبور و مرور کشتیها یا ناوها در آن منطقه زیاد باشد.
قدمت ساخت این سازه های جالب به دهه 1950 بر می گردد. زمانیکه اولین سازه از این قسم در ایالت ویرجینیای امریکا ساخته شد.
این پل – تونل عظیم در سال 1964 ساخته شد و در همان سال نیز جایزه جامعه مهندسین راه ساختمان امریکا را تحت عنوان " هفت عجایب مهندسی در دنیای مدرن" را از آن خود کرد.
در سال 1995 با یک بودجه 300 میلیون دلاری کار توسعه و افزایش ظرفیت به چهار خط شروع شد و درسال 1999 پایان یافت.
CBBTدر نهایت به مسیر us-13 منتهی می گردد و بدین ترتیب 95 مایل مسیر بین نورفلاک و ساحل ویرجینیا را نزدیکتر کرده و حدود 5/1 ساعت رانندگی را کاهش می دهد. این پل نه تنها از نظر کاهش بار ترافیکی بسیار موثر است بلکه یکی از مراکز جذب توریست در منطقه می باشد.
تاثیرات این پل از دیدگاهی دیگر
پلهای بزرگ همواره در دانمارک موفقیتآمیز بودهاند. پل ارساند که دانمارک را به سوئد وصل میکند بعد از مدت کوتاهی که از افتتاح آن میگذشت بسیار شلوغ و پررفت و آمد شد. در نتیجه همین رفت و آمد بسیار عوارض دریافتی از ترددکنندگان هم زیاد شد و موجب شد تا پل بتواند بخشی از بدهی خود را بپردازد و مدت زمان بازپرداخت بدهی را از 35 سال به 33 سال برساند، اما حتی این پل هم دشمنانی دارد. در اوائل امسال راستگراها در دانمارک به اینکه این پل مسیری شده برای ورود مهاجر به کشور به شدت اعتراض کردند. این پل تمامی تدابیر شدید کنترلی را که کشور دانمارک برای مهاجران غیرقانونی قرار میداد را زیر پاگذاشته و آن را تحت تاثیر خود قرار داده است. در سال 2006 دولت سوئد 47500 اجازه اقامت دائم به پناهندگان و مهاجران داد و این در حالی بود که دانمارک تنها 5300 مجوز داده است. مخالفان در دانمارک میگویند خارجیها هنگام اقامت در سوئد به راحتی میتوانند از این پل وارد دانمارک شوند، اما واقعیت این است که این پل بیشتر سوئد را در معرض تهاجم جمعیت قرار داده نه دانمارک را. از سال 1999 تا کنون یعنی از قبل از افتتاح این پل به بعد شمار دانمارکیهایی که برای اقامت در جنوب سوئد به این کشور رفتهاند هفت برابر شدهاست. آمارها نشان میدهد جمعیت دانمارکیهای جنوب سوئد در 20 سال آینده از رقم فعلی 20 هزار نفر به 150 هزار نفر خواهد رسید. این افزایش جمعیت دو دلیل عمده دارد که یکی مسکن است و دیگری خودرو. در سوئد هم مسکن بسیار ارزان است و هم قیمت خودرو پایین است. ترافیک سنگین در مسیر رفت و آمد میان سوئد و دانمارک به رغم عوارض سنگین جادهای و عبور از این پل یک دلیل اقتصادی دارد. کسانی که برای کار از سوئد به کپنهاگ میروند 20درصد درآمد بیشتری دارند. این عبور و مرور و حضور مهاجران در شهر کپنهاگ باعث تقویت رشد و اقتصاد این شهر شده است. در سال 2007 نر رشد این شهر 3درصد بودکه به نسبت رقم متوسط رشد ملی که 3/2درصد است رقمی بسیار مناسب است.
سایت رسمی oresundsbron
سایت مهندسیار
نیلوفر قدیری (دنیای اقتصاد)
انجمن کنتراست
national geographic
structurae