به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از وزارت راه وشهرسازی، عباس آخوندی گفت بر اساس برآوردهای انجام شده میزان تسهیلات پیش بینی شده برای عملیات ساختمانی و آماده سازی این واحد بالغ بر 10 هزار میلیارد تومان است که تاکنون حدود 7500 میلیارد تومان از طریق سیستم بانکی به پیمانکاران پرداخت شده است.

آخوندی گفت: در سال 93 هدف گذاری شده است تا 90 درصد پروژه مسکن مهر شهرهای جدید به بهر برداری برسد و بقیه در اوایل سال 94 انجام خواهد شد که در این زمینه لازم است متقاضیان آورده خود را بپردازند.

وزیر راه و شهرساز همچنین با اشاره به اینکه باید به مسکن به عنوان موضوعی اجتماعی نگاه شود، یادآور شد: پس انداز، انبوه سازی، صنعتی سازی، راهکار کاهش مصرف انرژی در ساختمان‌ها و غیره از مباحثی است که جامعه باید آن را انجام دهد و مسائل مسکن موضوعی اجتماعی است. همچنین در ارائه خدمات زیربنایی بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و سازمان بورس باید درگیر شوند و وزارت راه وشهرسازی تنها با ابزار زمین نمی ‌تواند به تمام این مسائل ورود پیدا کند.

وی اعلام کرد: نیاز اعتباری به اجرای طرح های رو بنایی چون مدرسه ، فضای بهداشتی و درمانی ،مساجد ، فضای ورزشی و سایر طرهای روبنایی شهرهای جدید بیش از 5000 میلیارد تومان است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: شهرهای جدید باید به شیوه مستقیم و غیر مستقیم و از طریق تهاتر و مشارکت به ساخت 420 مدرسه ، 81 مسجد ، 17 پاسگاه، 52 فضای بهداشتی – درمانی و840 طرح از جمله ورزشگاه ، آتش نشانی ، پارک و... مبادرت کنند.

آخوندی ادامه داد: با حضور معاون اول رئیس جمهور، شورای هماهنگی مسکن یک نوبت برگزار شده است و به زودی جلسات دوم آن نیز برگزار خواهد شد که در این جلسات به موضوع مسکن با مشارکت دیگر وزارتخانه‌ها پرداخته می‌شود.

وی بیان کرد: در زمینه توجه به فناوری‌های نوین، مرکز تحقیقات مطالعاتی را انجام داده است و باید در کارگاه‌های آموزشی اصول استفاده از فناوری‌های نوین آموزش داده شود.

وزیر راه و شهرسازی در پایان با اشاره به ورود نسل جدید شهرهای جدید اظهار امیدواری کرد  در سال 93 مکان یابی نسل نو شهرهای جدید در برنامه قرار گیرد و نسبت به صدور مجوز برای شهرک‌های توریستی ، سلامت ، پژوهشی و مسکونی با هماهنگی و اخذ مجوز از شورای عالی و معماری شهرسازی ایران اقدام شود.