نگار طرح ممنوعیت تردد خودرو در میدان امام (ره) به محورچهارباغ عباسی رسیده و بنا به گفته مسئولان شهر اصفهان طرح پیاده راه شدن چهارباغ عباسی همزمان با شروع عملیات ایستگاه های مترو امام حسین (ع) و انقلاب اجرایی می شود تا این محور به یک موزه زنده تبدیل گردد...

چهارباغ عباسی یکی از خیابان‌های تاریخی شهر اصفهان است به طوری که این خیابن قدمت حدود ۵۰۰ ساله دارد بنا به گفته مورخان منظره چهارباغ و مدرسه چهارباغ در اوایل دوره قاجار اوژن فلاندندو بخش چهارباغ عباسی و چهارباغ بالا در عصر شاه عباس یکم طراحی شده و تاریخ تقریبی ساخت آن به سال ۱۰۰۰ هجری قمری (۱۵۹۱ میلادی) برمی‌گردد. 
ارزش دیگر این خیابان، مربوط به وجود امتداد گسترده ای از درختان چنار است که از این جهت چهارباغ عباسی در نوع خودش بی همتا است و شاید تنها خیابان و محوری در ایران و جهان باشد که حدود چهارصد اصله درخت چنار دارد. در بحث میراث فرهنگی، ارزش های تاریخی از ابتدا تا انتهای محور و استقرارشان در لبه خیابان توانسته محور چهارباغ عباسی را تبدیل به یک موزه معماری در ایران کند. ثبت خیابان چهارباغ عباسی در فهرست آثار ملی به منظورحفظ 

 اجرای طرح ممنوعیت تردد خودرو در میدان امام (ره) قدم اول در جهت پیاده راه کردن چهارباغ عباسی می باشد 

ارزش های این محور می باشد در این راستا شهرداری اصفهان برای ارتقای کیفیت محیط شهری و فضاهای شهری در نظر دارد این محور را به یک موزه زنده تبدیل کند. 
به گونه ای که چهارباغ عباسی یک فضای شهری پیاده محور باشد. 
برنامه ریزی های صورت گرفته توسط شهرداری این محور به تدریج به طرح تاریخی خود باز خواهد گشت و المان های تاریخی، مبلمان شهری و کف سازی در آن ایجاد می شود. پیاده راه سازی محور تاریخی گردشگری چهارباغ عباسی یکی از برنامه های ۵ ساله‌ اصفهان ۹۵ به حساب می آید و شهرداری در نظر دارد تا این طرح اجرایی کند تا علاوه بر حفظ و حراست هرچه بیشتر از آثار تاریخی، شهروندان نیز به استفاده از دوچرخه و پیاده روی ترغیب شوند. شهرداری اصفهان پیاده راه شدن محور چهارباغ عباسی را در قالب طرح دولتخانه صفوی اجرایی کرده تا قلب تاریخی اصفهان را احیا کند. دولتخانه صفوی حد فاصل میدان امام (ره) تا محور چهار باغ بوده و یکی از نقاط کنونی محور تاریخی فرهنگی شهر اصفهان محسوب می شود به طوری که احیای بافت تاریخی و محور چهارباغ به عنوان محور دولتخانه صفویه در دستورکار شهرداری قرار دارد. 

قدم اول برای پیاده راه کردن چهارباغ عباسی برداشته شده است 
شهردار اصفهان با اشاره به اجرای طرح ممنوعیت تردد خودرو در میدان امام (ره) می گوید: پیش

 فازهای بعدی با شروع عملیات اجرایی احداث ایستگاه های قطار شهری میدان امام حسین (ع) و میدان انقلاب محور چهارباغ عباسی بر روی خودروها بسته می شود و پیاده راه شدن این محور انجام خواهد شد 

بینی های لازم در این زمینه انجام شده به طوریکه زیرساخت های لازم همچون پارکینگ حکیم و کرمانی در محدوده این میدان ساخته شده و احداث خیابان آقانورالله نجفی و سنبلستان در حال انجام است تا تردد خودرو در میدان امام(ره) به طور کامل ممنوع شود.
 دکترسید مرتضی سقاییان نژاد با بیان اینکه اجرای این طرح قدم اول در جهت پیاده راه کردن چهارباغ عباسی می باشد می افزاید : بر اساس نظرسنجی های انجام شده برخی کسبه از اختلال در بارگیری های خود ابراز نگرانی کردند که مقرر شده است ساعاتی از شبانه روز جهت بارگیری کسبه با هماهنگی اتحادیه ها و صنوف اختصاص داده شده و هماهنگی های لازم در این زمینه انجام شود. 

پیاده راه شدن چهارباغ همزمان با احداث ایستگاه های مترو میدان امام حسین و انقلاب
رییس کمیسیون حمل ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر اصفهان در زمینه اجرای طرح پیاده راه کردن چهارباغ عباسی می گوید: نهادینه شدن فرهنگ پیاده محوری یکی از مهم‌ترین رویکرد‌ها و برنامه‌های مدیریت شهری اصفهان محسوب می‌شود. 
ابوالفضل قربانی با بیان این مطلب که طح ممنوعیت تردد خودرو در چهارباغ عباسی در قالب احیای دولتخانه صفوی اجرا می شود می افزاید: محور دولتخانه صفوی میدان امام (ره ) و چهارباغ عباسی را در برمی گیرد لذا پیاده راه شدن محور چهارباغ عباسی طی چند مرحله انجام می شود. 
وی با اشاره به این که در مرحله اول میدان امام (ره) بر روی خودروها بسته شد تصریح می کند: در فازهای بعدی با شروع عملیات اجرایی احداث ایستگاه های قطار شهری میدان امام حسین (ع) و میدان انقلاب محور چهارباغ عباسی بر روی خودروها بسته می شود و پیاده راه شدن این محور انجام خواهد شد چرا که در شهرهای 

 طرح تبدیل خیابان چهارباغ عباسی به محور عابر پیاده چند سالی است که مطرح شده و در حال پی گیری می باشد

بزرگ دنیا به موضوع پیاده راه شدن بیشتر از مسیر عبور خودرو اهمیت داده می شود. 
قربانی اضافه می کند: مدیریت شهری درصدد پیاده‌راه شدن خیابان چهارباغ عباسی است و با راه‌اندازی خیابان باغ گلدسته بستر‌های پیاده‌راه شدن چهارباغ عباسی فراهم شده است.
 


چهارباغ عباسی به کاربری اصلی خود بازگردد 
عضو کمیسیون عمران، شهر‌سازی و معماری شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه خیابان چهار‌باغ عباسی اصفهان یک محور تاریخی است، تاکید می کند: در گذشته چهارباغ عباسی یکی از خیابان‌های اصلی شهر اصفهان بوده است، اما به تدریج خیابان‌های موازی این خیابان مانند خیابان شمس‌آبادی احداث و راه‌اندازی شده‌اند. 
فلاح با بیان اینکه با راه‌اندازی این خیابان‌ها، خیابان چهار‌باغ عباسی کارکرد و کاربری اصلی خود را از دست داده است، می افزاید: به نظر می‌رسد که باید به سمت و سویی پیش برویم که این خیابان به کاربرد و کاربری اصلی خود بازگردد. 

طرح پیاده راه شدن محور چهارباغ عباسی آماده است 
آغاز می شود اما معاون برنامه ریزی،پژوهش و فناوری اطلاعات شهرداری اصفهان نیز در خصوص پیاده رو شدن چهارباغ عباسی بیان می کند: قرار است چهارباغ عباسی به پیاده راه تبدیل شود، طرح آن نیز آماده شده ولی عملیات اجرایی 

 اجرای این طرح و همچنین طرح بدنه سازی چهارباغ، آثار تاریخی شهر اصفهان به بالاترین ظرفیت محور های گردشگری برای شهروندان و گردشگران داخلی و خارجی تبدیل خواهند شد 

آن بعد از مشخص شدن وضعیت مترو و ایستگاههای آن در این محدوده ، آغاز می شود. 

پیاده راه سازی محور چهارباغ با جدیت دنبال می شود 
مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان با بیان این که طرح پیاده راه سازی محور تاریخی شهر اصفهان با جدیت دنبال می شود، می گوید: خیابان چهار باغ عباسی همانند میدان امام (ره) تنها میزبان افراد پیاده و دوچرخه سواران خواهند بود. 
حسین جعفری با تاکید بر این که طرح تبدیل خیابان چهارباغ عباسی به محور عابر پیاده چند سالی است که مطرح شده و در حال پی گیری می باشد، می افزاید : اجرای این طرح نیاز به ایجاد زیرساخت های لازم در این خصوص دارد که این زیر ساخت ها هم اکنون در حال ایجاد هستند. 
وی به اقدامات در حال انجام در این رابطه اشاره و اضافه می کند: احداث پارکینگ در خیابان حکیم و کرمانی، احداث خیابان باغ گلدسته، خیابان جدید الاحداث حد فاصل خیابان حافظ تا کوچه‌ی بیت الحسین، احداث دور برگردان در خیابان حافظ و احداث گذر های مورد نیاز در جهت رفاه حال شهروندان پس از پیاده راه سازی میدان امام(ره) و خیابان چهارباغ عباسی در حال انجام است. 
مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری با تاکید بر این که هماهنگی های لازم در این خصوص در حوزه شهرسازی مناطق یک و سه انجام شده است، می افزاید: طبق برنامه ریزی های صورت گرفته کف سازی، بدنه سازی، ساماندهی تابلو ها و سیمای شهری، ساماندهی تاسیسات شهری و مشاغل شهری نیز در این محور در حال انجام است. 
وی حفظ و حراست هرچه بیشتر از آثار تاریخی همچنین ترغیب شهروندان به استفاده از دوچرخه و پیاده روی 

 موزه زنده شهر اصفهان" با قدمتی ۵۰۰ ساله به هویت از دست رفته خود را در سال جاری با پیاده راه شدن و به دور از هرگونه دود و بوق با آرامش به دست آورد و درختان چنار چند صد ساله این محور نفس تازه ای می کشند 

را از اهداف مهم اجرای این طرح می داند و تصریح می کند: با باز شدن خیابان باغ گلدسته و بازگشایی مسیر خیابان حافظ تا کوچه بیت الحسین طرح پیاده رو سازی این محور تاریخی اجرا شده است. 
جعفری به محدودیت های ایجاد شده در این محور اشاره و اضافه می کند: در حال حاضر نیز برخی محدودیت ها در این محور اعمال شده است که از جمله‌ی آن می توان به محدودیت عبور و مرور با اجرای طرح زوج و فرد و جلوگیری پارک موتورسیکلت ها اشاره کرد. 
وی تاکید می کند: با اجرای این طرح و همچنین طرح بدنه سازی چهارباغ، آثار تاریخی شهر اصفهان به بالاترین ظرفیت محور های گردشگری برای شهروندان و گردشگران داخلی و خارجی تبدیل خواهند شد. 
مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری با بیان این که طبق این طرح محور تاریخی شهر اصفهان احیا شده و به جایگاه گذشته خود بازخواهد گشت، تصریح می کند: بازگشت تاریخ به این محور از اهداف اصلی شهرداری اصفهان است از این رو ساماندهی مشاغل موجود همچنین احیای المان های تاریخی در این محور ها در دست اقدام است و در این راستا تغییر کاربری مغازه های موجود در این محور ها و عرضه بیشتر صنایع دستی در این مکان ها در دستور کار قرار دارد. 
وی پیاده رو سازی خیابان ها با ارزش تاریخی را گامی مثبت در جهت حفظ آثار تاریخی می داند و بیان می کند: برای اجرای این طرح بستر سازی و فرهنگ سازی در بین شهروندان نیاز اساسی و ابتدایی است. 
به نظر می رسد " موزه زنده  شهر اصفهان" با قدمتی ۵۰۰ ساله به هویت از دست رفته خود را در سال جاری با پیاده راه شدن و به دور از هرگونه دود و بوق با آرامش به دست آورد و درختان چنار چند صد ساله این محور نفس تازه ای می کشند؛ نکته جالب تر این که اصفهانی ها و گردشگران با تبدیل شدن محور چهار باغ به پیاده راه و سنگ فرش می توانند نمایی جذاب از زنده شدن بخشی از هویت تاریخی و میراثی نصف جهان را تجربه کنند.