به گزارش ایمنا، یافتن پاسخ برای این پرسش دیگر چندان کار مشکلی نیست. پایگاه های اطلاع رسانی و شبکه های اجتماعی زیادی امروزه در حوزه ی گردشگری فعال هستند که سهم بسزایی در توسعه ی این صنعت در جهان دارند. از جمله شبکه های اجتماعی فعال در این حوزه، سایت TripAdvisor است که به نوشته ی خود بزرگترین سایت گردشگری جهان محسوب می شود. این سایت که اطلاعات متنوعی را از 3.7 میلیون مکان، رستوران و جاذبه گردشگری در سطح جهان در اختیار همگان قرار می دهد، تنها در سال 2013، تعداد 260 میلیون بازدیدکننده ی منحصر به فرد داشته است. از جمله امکاناتی که این سایت برای مخاطبان خود فراهم می کند، امکان رای دادن، اشتراک نقطه نظرات و تصاویر گردشگران در مورد هر یک از جاذبه های گردشگری جهان است.  

بنابراین سری به صفحه ی اصفهان در این سایت زدیم تا از رتبه بندی جاذبه های توریستی این شهر از نگاه مخاطبان این سایت و نیز نقطه نظرات توریست هایی که اقدام به درج نظرات خود در مورد هر یک از این جاذبه ها کرده اند، با خبر شویم.   


1) میدان نقش جهان؛ در فهرست برترین مقاصد گردشگری جهان در سال 2013 

وقتی نوبت به اصفهان می رسد، نام میدان نقش جهان در صدر فهرست جاذبه های گردشگری این شهر به انتخاب گردشگران و توریست های سفر کرده به این شهر قرار می گیرد. حتی در نظرسنجی که سایت "تریپ ادوایزر" به طور سالانه در خصوص برترین جاذبه های جهان انجام می دهد، در سال 2013 میدان نقش جهان توانست در فهرست برترین مقاصد گردشگری جهان از نگاه مخاطبان این سایت قرار گیرد.

یک توریست دانمارکی فعال در این سایت در خصوص میدان امام (ره) می نویسد: «در سفر به اصفهان بهتر است در نزدیکی میدان امام ساکن باشی تا مرتبا بتوانی به این میدان سربزنی.»

به اعتقاد وی علاوه بر جاذبه های تاریخی، تجربه زندگی محلی جاری در این میدان، بخصوص در عصر هر روز تجربه ای گرانقیمت و دوست داشتنیست.   

یک گردشگر کلمبیایی نیز میدان نقش جهان را زیباترین جایی می داند که در جهان دیده است و معتقد است که در هر زمان از روز رنگ میدان امام با تغییر نور و آسمان تغییر می کند. 

گستراندن فرش بر چمن و پیک نیک در میدان امام از جمله نکات جالب و در عین حال عجیبیست که مورد توجه بسیاری از خارجیان در اصفهان قرار می گیرد.   

یک گردشگر هلندی حضور در میدان امام را به سفر در زمان و بازگشت به چند قرن پیش تشبیه کرده است.   


2) مسجد شیخ لطف الله؛ نماد شهر و هنراسلامی اصفهان 

در صفحه ی جاذبه های گردشگری اصفهان، مسجد شیخ لطف الله رتبه ی دوم را به خود اختصاص داده است.  

یک گردشگر استرالیایی مسجد شیخ لطف الله را مسجدی کوچک اما زیبا با کاشی کاری های شگفت انگیز توصیف می کند. 

وی می گوید: «در زمان بازدید از این مسجد، ما تنها کسانی بودیم که در مسجد حضور داشتیم. این مساله فرصتی عالی را برای ما به وجود آورده بود. اما عجیب است که اغلب اماکن تاریخی ایران اینقدر خلوت است.» 

یک توریست کانادایی مسجد شیخ لطف الله را از جمله مساجد خوب حفاظت شده تلقی می کند و معتقد است کاشی کاری های گرداگرد مسجد به علاوه ی پنجره های مشبک به نور خورشید اجازه می دهد که بر کف و دیواره های درون مسجد بازی نور برپا کند.  

یک خانم امریکایی نیز می گوید: «نمی توانم به غیر از مسجد شیخ لطف الله جای دیگری را در شهر اصفهان به عنوان نماد این شهر و هنر اسلامی آن معرفی کنم.»

یک خانم گردشگر هلندی نیز این مسجد را علی رغم عظمت بنا، ظریف و جاودانه می داند و می نویسد: «با گذر از ورودی مسجد رفته رفته از شلوغی میدان نقش جهان (یعنی جهان مادی) جدا می شوی و با چرخش به گوشه ای، وارد شبستان داخلی و آسمانی این بنا می شوی که به اعتقاد من زیباترین گنبد داخلی در ایران است». 


3) مسجد امام؛ بهشت عکاسان

مسجد امام (ره) در رتبه ی سوم این فهرست قرار دارد. یکی از گردشگران استرالیایی، مسجد امام را مکان فوق العاده ای برای عکسبرداری توصیف می کند که از همه زوایا برای عکاسی شگفت انگیز است. 

یک گردشگر هلندی نیز نظر مخاطبان را به گشت و گذاری در کوچه های پشت مسجد امام جلب می کند و فضای آن را با شهر یزد قابل قیاس می داند. وی حتی خرده کاشی های فیروزه رنگی از گنبد مسجد امام را نیز در زیر خاک و شن های این کوچه ها یافته است. 


4) مسجد جامع و خلوتی که حتی برای خارجیان لذت بخش است

مسجد جامع اصفهان در رتبه چهارم قرار دارد. یک گردشگر چینی که در سال گذشته به اصفهان سفر کرده است، می گوید: «هرچند اطراف مسجد جامع در دست ساخت و ساز قرار دارد اما درون آن هنوز آرام است. تابلوهای اطلاع رسانی این بنا را به خوبی معرفی می کند و فرصت خوبی برای شناخت معماری ایرانی بدست می دهد. در بازدید از این مسجد فراموش نکنید که 4 جانب مسجد را با هم مقایسه کنید.» 

یک خانم گردشگر هلندی حضور مردمان بومی و دوست داشتنی در این مسجد را موجب جذابیت و اصالت و در عین حال آرامش آن می داند. به علاوه وی از لذت در گوشه ای نشستن و خلوت کردن در این مسجد می گوید و در عین حال از رایگان بودن ورودی آن ابراز تعجب می کند. 


5) چهلستون؛ باغی که از کاخ خود محبوب تر است 

چهلستون پنجمین جاذبه ی محبوب اصفهان در نزد خارجیان است. 

یکی از گردشگران استرالیایی سبک معماری کاخ چهلستون را متفاوت از کاخ های دیگر کشورهای جهان می داند و می گوید: «این کاخ واقعا زیباست و در یک باغ زیبا قرار دارد.»  

یکی از گردشگران یونانی نه تنها کاخ چهلستون را زیبا می داند بلکه باغ پیرامون آن را حتی زیباتر از خود بنا توصیف می کند. 


6و 7) سی و سه پل و پل خواجو؛ زیبارویان لب تشنه ای که وارث آبند  

سی و سه پل و پل خواجو رتبه های بعدی را در این فهرست به خود اختصاص داده اند. گردشگران خارجی پل های صفوی را قطعه ای از تاریخ اصفهان می دانند و میعادگاهی لذت بخش برای روز و شب. اما خشکی زاینده رود صدای اعتراض و نوای تاسف گردشگران خارجی از استرالیایی، امریکایی، هندی، مصری، اماراتی، هلندی، دانمارکی و دیگران را نیز یکصدا برانگیخته است و در نوشته های سال های اخیر اکثریت قریب به اتفاق این گردشگران با تاسف و اعتراض به بحث خشکی زاینده رود پرداخته شده است.    


8) عالی قاپو و لذت گشت و گذار در سرای شاهانه 

عالی قاپو از دیگر بناهای میدان امام جدا افتاده و رتبه ی هشتم را از جانب گردشگران کسب کرده است.  

از میان تمامی ویژگی های کاخ عالی قاپو، چشم انداز میدان امام از بالکن این کاخ و طبقات و اتاق های متنوع و زیبای آن بخصوص تالار موسیقی مورد توجه خاص گردشگران قرار گرفته است. بسیاری از گردشگران حضور در این کاخ را تجربه ای شاهانه و فرصتی برای تنفس در تاریخ می پندارند. 


9) کلیسای وانک و نقاشی هایی همپای آثار میکلانژ

کلیسای وانک نهمین مقصد محبوب گردشگران در اصفهان است. یکی از گردشگران دانمارکی این کلیسا را یکی از رنگارنگ ترین کلیساهایی می داند که تاکنون دیده است و زیبایی نقاشی های برگرفته از انجیل بر دیوارهای این کلیسا را به اندازه ای می داند که تنها "میکلانژ" می تواند بهتر از آن را خلق کند. 

یک گردشگر کانادایی منطقه ی ارمنی نشین اصفهان را "ایرانی کاملا متفاوت" توصیف می کند و آن را تجربه ای فوق العاده از فرهنگ مسیحیت در یک کشور اسلامی می داند. 


10) کاخ هشت بهشت؛ هشت وجه تر از کاستل دل مونته  

رتبه ی دهم به کاخ هشت بهشت اختصاص دارد که با ساختار هشت وجهی و نقاشی های دیواریش از خارجیان دلبربایی می کند. یکی از گردشگران روسی معتقد است که این بنا حتی هشت وجهی تر از کاخ "Castel del Monte" در ایتالیاست. 

گردشگران بعضا از تخریب تزیینات و نقاشی های دیواری داخلی این بنا ابراز تاسف کرده اند و از بسته بودن بخش هایی از این کاخ بر روی گردشگران گلایه دارند. 


11) مسجد حکیم؛ گنجینه ای هنری و ایوانی پنهان 

مسجد حکیم جایگاه یازدهم را به خود اختصاص داده است. مسجدی که یک گردشگر سریلانکایی آن را "ایوان پنهان" می نامد چرا که در کوچه پس کوچه های حوالی مابین مسجد امام و مسجد جامع و در طی گردش در بازار اصفهان به این بنای شکوهمند که آن را "گنجینه ای هنری" می داند، برخورده است.   


12) آتشگاه ساسانی و هراس گردشگران از مسیر صعب العبور آن   

آتشگاه دوازدهمین جاذبه ی محبوب گردشگران است که چشم انداز فوق العاده ی شهر اصفهان از فراز آن مورد توجه ایشان قرار گرفته است. البته خارجیان از مسیر صعب العبور آتشگاه هراس زیادی دارند. 

  

13) مناره مسجدعلی؛ نمادی متفاوت از فرهنگ شیعی  

نام مناره مسجد علی نیز در میان جاذبه های محبوب گردشگران به چشم می خورد که یک گردشگر روسی از مورد غفلت قرار گرفتن و آسیب دیدگی آن ابراز تاسف می کند. وی مناره و مسجد علی و دیگر آثار تاریخی واقع در این منطقه را نمادهای شگفت انگیزی از فرهنگ شیعی می داند و اذعان می دارد که سبک آنها کاملا متفاوت از نمادهای شیعی است که در شهر مشهد دیده است. 


14) منارجنبانی که گردشگران از نجنبیدن آن دلخورند 

منارجنبان در رتبه چهاردهم فهرست جاذبه های محبوب گردشگران اصفهان قرار دارد. یکی از گردشگران دانمارکی در مورد وضعیت کنونی این بنا برای مخاطبان می نویسد: «دیگر زحمت رفتن به منارجنبان را به خودتان ندهید چرا که از بیم آسیب، دیگر اجازه ی جنباندن مناره ها را نمی دهند».

اما گردشگر دیگری که از اهالی آفریقای جنوبی است اذعان می دارد که هیچ کس تا به چشم خود نبیند نمی تواند باور کند که وقتی یکی از مناره ها را می جنبانیم، مناره دیگر هم تکان می خورد. 

درحالیکه برخی گردشگران به دلیل دوری منارجنبان از دیگر جاذبه های شهر، بازدید از آن را ضروری نمی دانند، یک گردشگر انگلیسی اذعان داشته است که برای بررسی علمی چگونگی جنبش این مناره ها به شهر اصفهان سفر کرده است.  

باغ پرندگان، مناره ساربان، باغ گلها، مناره دردشت و گنبد سلطان بخت آقا نیز از دیگر جاذبه های اصفهان است که نام آنها در این فهرست آمده است.