طراحی مجموعه PPG Place توسط فلیپ جانسون و جان بورگی، تصور یک برج اداری تجاری را با عناصر نمادین معماری نئو-گوتیک درهم آمیخته است...
 
پوشش ساختمان ها از حدود ۹۰ هزار مترمربع شیشه تشکیل یافته که توسط شرکت PPG Industies مالک اصلی این مجموعه ساخته شده است. 
 
در بازاندیشی هنرمندانه معماران، استفاده از نمای شیشه ای پذیرفته شد تا این مجموعه همچون جواهر تاج پادشاهی بر خط آسمان شهر پیتسبورگ خودنمایی کند.
 
این مجموعه ۱۴۵ هزار مترمربعی، در سال ۱۹۸۴ تکمیل شد و یکی از چندین پروژه مشهور فلیپ جانسون در دوره تلاش جدل آمیز وی برای گذر از مدرنیسم به پست مدرنیسم بوده است.
 
 
این پروژه به دستور شرکت PPG Industries شرکت مشهور صفحات شیشه سازی در پیتزبورگ انجام شده است، و در قطعه زمینی به وسعت ۵.۵ جریب در سایت مرکز تجاری شهر واقع شده و قسمتی از تلاش برای احیاءسازی شهر در دوره پس از رکود صنعت فولادسازی بوده است.
 
این مجموعه شامل ۶ حجم اصلی: یک برج ۴۰ طبقه، یک ساختمان ۱۴ طبقه و ۴ ساختمان ۶ طبقه می شود. 
ترکیب احجام کوچک در واقع عمودی بودن برج اصلی و برج های بافت پیرامون را به بحث میگذارد که تمام ساختمان ها از نظر نوع مصالح یکپارچه هستند و دور یک میدان مرکزی سازماندهی شده اند و شامل ساختمان های دفاتر اداری، فروشگاه ها، رستوران ها و یک باغ گلخانه ای عمومی است.
 
فلیپ جانسون در منظر اول یک زمامدار ارشد بود، یک استاد تاثیرگذار در دانشگاه، منتقد و بیش از شش دهه یک معمار پرکار قلمداد میشد. 
سفرهای متعدد وی به اروپا در کودکی برای بازدید از آثار مهم هنری در او روحیه قدردانی از تاریخ را پرورید، امری که بیشترین تاثیرات را در طرح هایش در زمان طراحی PPG Place داشت.
 
او در دانشگاه هاروارد به تحصیل ادبیات کلاسیک روم و یونان باستان و همچنین رشته معماری پرداخت. او با در دست گرفتن مدیریت موزه هنرهای مدرن در دپارتمان معماری دانشگاه و سپس تکمیل اولین پروژه حرفه ای اش "خانه شیشه ای"، رشد پیدا کرد تا جایگاهی به عنوان شخص برجسته در جهان معماری برای خود پیدا نماید. 
 
 
خط مشی و کوشش های این معمار پرکار قرن بیستم، در یک جمله فلسفی متداول از خود وی خلاصه میشود "تنها چیز تغییر ناپذیر خود تغییر است". 
 
از یک مدرنیست وفادار، تا یک پست مدرنیست سرزنده و تا یک سازنده فرم های ساختارگریز، جانسون همواره خود را بروز می نمود.
 
 
 
فعالیت حرفه ای او همانقدر دستخوش تغییرات شد که نحوه تمایلاتش دچار دگرگونی میگشت؛ او در طول عمر حرفه ای اش با چندین معمار بزرگ نیز وارد همکاری های مشترک شده است.
 
همکاری جانسون با جان بورگی منتج به افزایش عظیم مقیاس پروژه هایش شد. 
 
بورگی کسی که سابق بر این در شرکت بزرگ شیکاگو C.F Murphy Associates شریک بود و به عنوان رابط با دیگر شرکت های بزرگ فعالیت مینمود. همکاری جانسون با بورگی باعث خلق مجموعه برج های برجسته ای همچون کلیسای بلورین در کالیفرنیا، دروازه اروپا در مادرید و Penzoil Place در هوستون گشت.
 
 
این کارها موجب به چالش کشیدن باورهای پیشین در معماری شد، و تاکید مدرنیسم بر جمعیت گرایی، انبوه سازی و صرفاً تمرکز بر اقتصاد و عملکرد را پس زد. برای بورگی و جانسون معماری به مثابه یک تجربه ی ادراکی است که میتواند تندیس وار و همینطور یادواره وار باشد.
 
جانسون در پاسخ به این جستار پیرامون انتخاب مرجع تاریخی پاسخ گفت که "این در واقع با توسعه دیوار و با مفصل بندی دیوار شروع شد، و من از تبدیل شدنش به سبک "گوتیک" تعجب نمیکنم، من گمان نمیکنم که ما اینجا نشسته ایم تا به سبک گوتیک نگاه بکنیم" اما ساختمان آشکارا تصویرسازی گوتیک را ابراز میکند همانند بالای نما که مبینیم مخروط ها و قله ها بر بالای دیوار شیشه ای مستحکم قرار گرفته اند و همچنین برج شباهتی به برج ویکتوریا در خانه پارلمان لندن دارد.
 
 
 
معماران ذکر کرده اند که این سبک بیشترین سابقه تاریخی در این شهر را داراست مثل پردیس دانشگاه پیتسبورگ و کاخ دادگستری H.H Richardson’s Romanesque . در حالی که گوتیک الهام بخش دیگر آسمانخراش ها مثل Woolworth Building بوده است که به عنوان پیشرو در این نوع نیز محسوب میشود، مجموعه PPG Place اولین ساختمان هایی از این سبک بودند که به طور کامل با نمای شیشه ای احداث گشتند.
 
به دلیل اینکه کارخانه PPG، شیشه های ساختمانی میسازد، یک نمای شیشه ای شفاف تبدیل به انتخاب طبیعی برای شبکه بندی پنجره های این مجموعه و بیشترین وجه خلاقانه طراحی گشت.
 
 
استفاده از حدود ۹۰هزار مترمربع شیشه ضد آفتاب، ۵۵۰ شیشه انعکاسی و ۱۷۵ شیشه ساخت ویژه، باعث شد تا جانسون و بورگی جنبه های کیفی پدیدارشناسی استفاده از نماهای شیشه را واکاوی نمایند.
 
به جای بهره وری از ذات نیمه شفاف شیشه، آن ها پی به طبیعت تندیس وار شیشه آینه بردند. 
 
 
بوسیله چین و خم زدن پی در پی هر صفحه، نما همزمان نور محیط را از چندین زاویه بازتاب میدهد و رنگ و تصاویر را به طور پویا میان سطوح مجاور به تحرک وا میدارد. ستون های سازه نیز با فواصل کم دهانه هایی را نگه میدارند که به طور متناوب در میان اشکال مربع و مثلث در پلان هستند.
 
سطح برآیند پوشش گویی جیوه مانند است و از تاریک و روشن متناوب تشکیل شده که هم آسمانی است و هم نمادین. آلومینیوم نقره ای رنگ جرزها با سطوح شفاف شیشه تضاد ایجاد نموده و مفصل ها را نیز تعریف کرده است. در پایین ساختمان گذرگاه طاق دار و نوک دار، ورودی را تعریف نموده است.
 
 
 
سه نوع شیشه در نمای خارج به کار رفته است: شیشه دو لعابه با روکش انعکاس دهنده برای طبقات دفاتر، شیشه بر روی فایبرگلاس برای بین طبقات و فضای موتورخانه ها، و شیشه های دو لعابه برای فضای رو به باغ گلخانه ای و روبه خیابان در فروشگاه ها، و فضای داخلی لابی نیز با دیواره های شیشه قرمز پوشیده شده است.
 
 
تخته های بتون مسلح و ستون های فولادی برای هر چهار طبقه در آن واحد برافراشته شده و سپس دیواره های شیشه در اطرافشان نصب می شوند. شرکت تجاری ساختمانی PPG مامور نصب دیواره های شیشه ای بوده و از آنجا که سازنده، تهیه کننده و نصاب یک شخص حقوقی بوده، کنترل کیفیت نیز بهینه شده است. 
 
به علاوه خاصیت بازتابی و حرارتی شیشه باعث کاهش دو سوم از مصرف انرژی ساختمان شده است. مدل سازی دیجیتال و مدل سازی واقعی به اندازه حقیقی برای رفع موانع زیبایی شناختی و جزئیات جرز بندی پیچیده نمای ساختمان مورد استفاده قرار گرفته است.
 
 
 
 
memarinews
archdaily