مدیر کل یونسکو که صبح امروز به اصفهان سفر کرده است بعد از بازدید از میدان امام(ره)، عالی قاپو و بازار سنتی اصفهان در جمع خبرنگاران حاضر شد.

ایرینا جئورجیوا بوکووا ضمن اشاره به فرهنگ غنی اصفهان گفت: من به ایران آمدم و به اصفهان مشتاقانه سفر کردم زیرا شهر اصفهان ۳ میراث جهانی دارد. من معتقدم شهر شما میراث بشری است و ویژگی های منحصر به فرد فراوانی دارد.

وی افزود: میدان نقش جهان یک میراث جهانی است و برای کل دنیا ارزشمند است و باید به نحو شایسته ایی از آن محافظت شود. صنایع دستی اصفهان از برجسته ترین صنایع جهان هستند که می توانند زمینه کارآفرینی فراوانی برای کشور ایران محسوب شوند.

مدیر کل یونسکو همچنین خاطر نشان کرد: باعث افتخار من است که به این شهر مسافرت کرده ام و شما شهروندان اصفهانی باید به دلیل میراث ارزشمند تاریخی خود مغرور و سرافراز باشید. 

بوکووا در پاسخ به این سوال که یونسکو سال هاست که اعلام آمادگی کرده است که محور تاریخی اصفهان در قالب یک پرونده به ثبت یونسکو برسد، گفت: دولت ایران باید در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهد و ما همچنان آمادگی خود را برای این همکاری با ایران اعلام می کنیم.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که از لحظه ورود به اصفهان چه چیز بیشتر نظر شما را جلب کرده است، گفت: گنبد مسجد امام(ره) مرا متحیر کرده و بسیار تحت تاثیر معماری آن قرار گرفته ام.

ایرینا جئورجیوا بوکووا در پایان تصریح کرد: سفر من به اصفهان بسیار خاطره انگیز بود و از اینکه به شهری تاریخی و جهانی مانند اصفهان مسافرت کردم خوشحالم.