به گزارش ایمنا، عملیات اجرایی احداث  مرکز همایش های بین المللی اصفهان  واقع در جنوب شرقی اصفهان و در امتداد خیابان آبشار سوم و در کنار رینگ سوم شهر اصفهان با حضور معاون رییس جمهوری  وقت و رییس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی وقت در فروردین ماه سال 90 در اصفهان  از سوی شهرداری اصفهان آغاز شد. 

ضلع جنوبی  این مجموعه که هم راستا با بزرگراه می باشد به طول حدود ۴۵۰ متر، ضلع شرق به طول ۵۸۰ متر، ضلع شمال به طول ۵۱۰ متر و ضلع غرب به طول ۹۰۰ متر می باشد. 
زمین از توپوگرافی طبیعی زیبایی با اختلاف ارتفاعی نسبی شمال به جنوب حدود ۱۶ متر برخوردار می باشد که دسترسی اصلی از بزرگراه و از سمت جنوب به آن میسر می باشد و امکان دسترسی از شمال هم در آن پیش بینی شده است که به لحاظ ارتباطی از پتانسیل خوبی برخوردار است .
پروژه مرکز همایش های بین المللی کلان شهر اصفهان در سایت ۵۰ هکتار ی شهید کشوری در پنج فاز سالن اصلی ، سالن های چند منظوره ، ویلاهای اختصاصی (VIP) ، هتل پنج ستاره ، ساختمان های خدماتی و اداری تجاری در نظر گرفته شده ا ست . 
مرکز همایش های بین المللی شامل حدود ۳۰ زیر پروژه است که دارای یک سالن اصلی و سه سالن جانبی می باشد .
سالن های جانبی
سالن های جانبی عبارتند از سالن هال با کاربری برگزاری نشست های دانشجویی، کلاس های نقاشی و خوشنویسی و آموزشی ، سالن چند منظوره و سالن سینما است. 

 سالن اصلی 
سالن اصلی مرکز همایش های بین المللی با ظرفیت ۲ هزار و ۴۰۰ نفر نیز برای برگزاری نشست ها و همایش ها محلی، استانی، کشوری و ملی در نظر گرفته شده است. به گونه ای که یک هزار و ۲۰۰ نفر در همکف این سالن در قالب هیات های ۷ نفره به صورت وی .آی.پی در نظر گرفته شده و ظرفیت یک هزار و ۲۰۰ نفره نیز در دو بالکن برای تماشگران و مدعوین در سالن اصلی مرکز همایش ها پیش بینی شده است. 

 احداث 24  دفتر برای وزرا
همچنین ۲۴ دفتر برای رییس جمهورها، وزرا و استانداران نیز در مرکز همایش های بین المللی احداث می شود. 

28 زیر پروژه 
در کنار سالن های اصلی و جانبی مرکز همایش های بین المللی ۲۸ زیر پروژه تعریف شده که می توان به محوطه برگزاری کنسرت های شبانه، انبار و آشپزخانه با ظرفیت سرویس دهی به ۲ هزار و ۵۰۰ نفر، ۸خانه ویلایی ، نیروگاه خورشیدی ۱۰۰ کیلو واتی ، ۲ پارکینگ با ظرفیت ۱یک هزار و ۴۰۰ دستگاه خودرو ، احداث پل ورودی مرکز همایش بین المللی در محدوده پل اشکاوند، ایجاد ۳۵ هکتار فضای سبز ، آبنما و نورپردازی،احداث مسجد ، درختکاری 15 هکتار اطراف مجموعه مرکز همایش های بین المللی  و نصب 12 هزار متر مربع شیشه چند جداره با ویژگی خاص و منحصر به فرد اشاره کرد.

15 صخره نورد برای نصب پوسته سالن اصلی 
مجموعه مرکز همایش های بین المللی دارای ویژگی هایی خاصی است که از جمله می توان  از پوسته سالن اصلی یاد کرد که  جنس این پوسته از بتن های اصلی کامپوزیت می باشد به طوری که برای اولین بار در کشور مهندسان و پیمانکاران محلی و بومی طراحی کرده اند و در مساحت 8 هزار متر مربع با ضخامت 3 سانتی متر  از سوی 15 متخصص با مهارت صخره نوردی در حال نصب است .
 احداث سازه فضایی در ارتفاع 40 متری 
 همچنین سقف سالن اصلی مرکز همایش های بین المللی از سازه های فضایی به شکل بیضوی با شیب 15 درجه  ساخته شده است به طوری که 60 درصد این سازه ها  بر روی زمین بافته شده و توسط جک های بزرگ مخصوص در ارتفاع 40 متری نصب شده است و مابقی این سازه ها از سوی کارگران متخصص مشابه صخره نوردها تکمیل و نصب شده است. به گونه ای که این سقف در نوع خود بی نظیر است.
با توجه به ویژگی های منحصر به فرد مرکز همایش های بین المللی اصفهان برای بهره برداری از این مجموعه افق 94 در نظر گرفته شده است.
بنا به گفته معاون عمرانی شهرداری اصفهان 60 درصد مرکز همایش های بین المللی احداث شده و 40 درصد طرح های ظریف یا به قولی مینیاتوری این پروژه باقی مانده است .
سالن اصلی مرکز همایش ، سالن های جانبی و پارکینگ زیرسطحی آن به همراه احداث هتل ۵ ستاره ، مرکز خدماتی و تجاری و ویلاها در کنار سالن اصلی این مجموعه به طور همزمان مدیریت می شود.