پیش شهرسازی فرهنگ گرا

در این فصل آراء پوژن (Pugin)، راسکین (Ruskine)و موریس(Moriss)بررسی می شود.
پیش شهرسازی فرهنگ گرا در تقابل با پیش شهرسازی ترقی گرا اعتقادی به یک شکلی فضاهای شهری ندارد و برعکس از ایده ی تمایز و اشکال فضایی ناهمگون و بناهای متنوع دفاع می کند. اتفاق رأی بر این است که بی تقارنی در شهر نوعی نظم اندامواره پدید می آورد. " به گرد بناهای یادواره ای ادینبورگی خویش بگردید و بنگرید به آنچه که می تواند شمارا ارضا کند. هیچ چیز جز شبکه ی شطرنجی و بازهم شطرنجی، همیشه شطرنجی، برهوتی از شطرنجی ها. آنها به خانه های شما سیمای زندان می بخشند و در واقع زندان هم هستند. این شطرنجی ها زندان های جسم نیستند بلکه گورهای جان هستند."
برای اندیشمندان فرهنگ گرا " زیبایی شناسی" هم ارز بهداشت نزد ترقی گرایان است. هنر برترین تأئید یک فرهنگ است که در عین حال ریشه در سنت تاریخی دارد. در آرای این گروه از متفکران نوعی بازگشت به هنر قرون وسطایی دیده می شود.
از دیدگاه سیاسی شهر فرهنگ گرا به شیوه ی دموکراتیک اداره می شود. از نظر اقتصادی این شهر کاملاض ضد صنعتی است.
انتقاداتی که بر این نظریات وارد می شود تاریخی بودن بیش از حد و عدم هماهنگی با دستاوردهای خلاق زمان است.  این الگو نیز مانند الگوی پیشین صرفاً نوعی مدینه ی فاضله را تداعی می کند که در واقعیت امکان دستابی به آن چندان مقدور نیست.


پیش شهرسازان فرهنگ گرا

ازافرادی که متفکر این دسته ازپیش شهرسازان بودند می توان به افراد زیر اشاره کرد:


جان راسکین، ویلیام موریس و آگوست ولبی نورث پوژن.


این دسته ازافراد تداوم تاریخی را به عنوان اصل قبول کرده وبرخلاف ترقی گرایان به انقطاع تاریخی هیچ اعتقادی نداشتند. آن ها معتقد بودند که شهر قرن 19 شایسته انسان نمی باشد. آن ها مفهوم فرهنگ را برتمدن شهر نشینی دراولویت قرار می دادند ونظرشان براین بود که نیازهای معنوی برتر از نیازهای مادی می باشد. به طورکلی این دسته ازافراد ضد ماشینیسم وضد صنعت بودند. شدید ترین آن ها دراین عقاید جان راسکین می باشد


جان راسکین:


کتاب ها: به سوی این آخرین، هفت مشعل معماریراسکین می گوید هنریک کشور فضیلت های سیاسی اجتماعی آن را بیان می کند. دراقدامات راسکین نقد وفلسفه هنر اولین اقدام اوبود که درنهایت منجر به نقد اجتماعی شد. در ادامه به انتقاد از معماری معاصرپرداخته ودر راستای این تفکر معماری ویکتوریایی انگلیس را نقد می کند. جان راسکین می گوید کسی نمی تواند معمارباشد مگرآن که ازالهیون باشد.


ویلیام موریس:


کتاب ها: نشانه های دگرگونی، گفتارهایی درباب سوسیالیست، گفتارهایی درمورد هنر وصنعت، بیم وامیدها برای مدرن.ویلیام موریس معتقد بود که راسکین استاد معنوی وی می باشد. البته قبل ازآن که یک سوسیالیست مبارز شده باشد. راسکین به طورکلی فردی محافظه کار میباشد، در


صورتی که مقابل آن ویلیام موریس جهان بینی فرهنگ گرا وهجران زده ای را به طبقات زحمتکش جامعه عرضه می کند. این طبقات به نوعی نیروهای جدید وواقعی جامعه مدرن تلقی می شدند.


آگوست ولبی نورث پوژن:


کتاب ها: تباین ها، اصول واقعی وبرجسته معماری مسیحی، ستایشی برای احیای کنونی معماری مسیحی درانگلستان.او یک معمارانگلیسی می باشد وسبک گوتیک را تجدید حیات می نماید.اوشکل دهنده افکارراسکین بوده ومعتقد بود که می توان شهرهای بزرگ را هم کاملا منظم ومسیحایی طراحی کرد.(علی رغم تمامی پیشرفت های تکنولوژیکی).


همچنین همایش شهرسازی فرهنگ گرا در اردیبهشت سال آینده در اصفهان برگزار خواهد شد. برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید.