معاون وزیر راه و شهرسازی در یازدهمین نشست علمی ، تخصصی شهر اسلامی:اجرای طرح احیای میدان امام علی (ع) از سوی شهرداری اصفهان در بافت تاریخی تحسین برانگیز است

معماری اسلامی – ایرانی اولویت نخست وزارت راه و شهرسازی است

اجرای طرح احیای میدان امام علی (ع)  از سوی شهرداری اصفهان در بافت تاریخی تحسین برانگیز است
شارکده به نقل از ایمنا ، پیروزحناچی در یازدهمین نشست علمی ، تخصصی شهر اسلامی که در کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان برگزار شد ، افزود: اینگونه نشست ها باید زمینه ای باشد تا کرسی دانش و تحقیقات درباره معماری دوران اسلامی را در داخل کشور داشته باشیم نه در دانشگاههای انگلستان !
وی اظهارداشت: حمام شیخ بهایی و عصارخانه شاهی که در اصفهان در حال تخریب است، آثار بی نظیری هستند که نمونه ندارند و باید به عنوان بخشی از فرهنگ حفظ شوند چرا که چنین آثار فاخری را فقط در ایران می توان مشاهده کرد.
دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی کشور با ابراز نارضایتی از کیفیت شهرسازی های به وجود آمده در کشور ، تصریح کرد: وقتی نگاهی به شهرهای ایران می اندازیم می بینیم که همه شهرها و حتی روستاها شبیه به هم ساخته شده اند ، مسأله ای که در دیگر کشورها ضعیف است یا اصلا دیده نمی شود اما به راستی چرا شهرهای ایران به این ویروس گرفتار شده اند؟ آیا مهندسان مقصرند یا نظام مهندسی ساختمان ، یا بساز و بفروش ها و یا شهرداری ها؟
وی گفت:جواب این سؤال این است که آنچه امروز شهرهای ما را می سازد ، ضوابط ثبت و شیوه تفکیک زمین است؛ تمام خانه ها به
اندازه مربع نزدیک هستند و عرض و طول آنها به یکدیگر نزدیک شده است و در واقع امروز شهرهایمان را قوانین سخت شکل می دهند.
حناچی در خصوص معماری اسلامی – ایرانی نیز بیان داشت:در خصوص معماری اسلامی- ایرانی ۲ ایده اصلی وجود دارد و آن اینکه برخی آن را "مصداق"و برخی "مفهوم" می بینند، از این رو است که خانه های قدیمی با ارزش ترین آثاری هستند که با بی ارزش ترین مصالح همچون خشت ساخته می شدند.
وی با تاکید بر اینکه باید با حداقل عارضه در طبیعت و حداکثر بهره وری آثاری اسلامی ساخته شوند ، خاطر نشان کرد: در حال حاضر در شهرها اسیر سیطره کمیت و کیفیت هستیم و متاسفانه شهرهای بزرگ ما بر اساس افزایش کیفیت فضای شهری با هم رقابت نمی کنند بلکه فقط بر سر ساخت و ساز و کسب درآمد با یکدیگر رقابت می کنند ، به طوری که به عنوان مثال در تهران ظرف سه سال گذشته تا پایان سال ۹۲ سالانه ۳۳ میلیون مترمربع پروانه ساختمان صادر شده است.
به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی یکی از عارضه های این رویداد این است که با توجه به تناسبی که شهر به سمت افقی حرکت می کند هسته های مرکزی شهرها از جمعیت، کیفیت و سکنه خالی می شود.
وی با ابراز خرسندی از اینکه شهرداری اصفهان پروژه شماره یک خود یعنی احیای میدان امامام علی (ع) را در بافت تاریخی اجرا کرده است، گفت: این حرکت شجاعانه تحسین
برانگیز و واجد ارزش است و امیدواریم ادامه پیدا کند.
حناچی اظهارداشت: شهرداری اصفهان محورهای فرهنگی – تاریخی را تعریف کرد و پروژه های خوبی را آغاز کرد که متاسفانه پس از مدتی تحت تأثیر بافت های تاریخی متوقف شدند.
وی با اشاره به اینکه شیوه مدیریت ما در مدیریت شهری تاثیر بسزایی در کیفیت نگاه شهری دارد، ادامه داد: مدینه فاضله مدینه ای است که مردم برای تکامل در آن زندگی می کنند و این شهر محصول دست کسانی است که برای تکامل آن تلاش می کنند و اگر امروزه در شهرهایمان به دنبال این مدینه فاضله هستیم گام نخست این است که آنچه به عنوان ارزش تلقی می شود را حفظ کنیم.
دبیر شورایعالی معماری و شهرسازی کشور تاکید کرد: آیندگان به واسطه نوع ساخت شهرهایمان ما را می شناسند پس باید این ارزش ها را حفظ نموده و اجازه ندهیم از بین بروند. 

باید نحوه مواجهه با شهر اسلامی تدوین شود
در ادامه این نشست عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس نیز طی سخنانی گفت: ضرورت توانایی بهره گیری از علوم جدید ایجاب می کند، تا با بهره گیری از فرهنگ عمیق و ریشه دار اسلامی ایرانی، نحوه مواجهه با شهر اسلامی تدوین شود.
حمیدرضا صارمی افزود: مهمترین مسئله این است که نباید خواسته یا ناخواسته مزایا و معایب احتمالی هر تکنولوژی تازه واردی مجهول بماند و لازم است ابتدا بر هست ها و نیست ها ، بایدها و نبایدها ، زشتی و زیبایی های هر پدیده و وسیله آشنایی پیدا نموده و آگاهانه از مزایای آن بهره گرفت و از معایب احتمالی
آن برحذر بود.
وی با اشاره به آموزه های اسلامی طراحی مسکن در شهر اسلامی ، بیان داشت: پژوهش و تحقیق در مبانی شهر اسلامی در دین مبین اسلام و کاربردی کردن آن، یکی از ابعاد هویت بخشی به تحقق شهر اسلامی است.
این استاد دانشگاه اضافه کرد: چالش اساسی کشور این است که چگونه در مقابل موج شدید فرهنگ و سبک زندگی غرب مقاومت نموده و سبک زندگی اسلامی را پیاده سازی نماید.
وی ادامه داد: تمدن اسلامی با محوریت ایران که روزگاری جهان را مقهور اندیشه خود نموده بود، امروزه به صورت گسترده از ابعاد گوناگون مورد هجوم قرار گرفته و با تغییرات اساسی در سبک زندگی و بالتبع آن با مسائل جدی و اساسی کالبدی روبرو گردیده است.
صارمی تاکید کرد: نگاه ارزشی به تاریخ و اکنون ضرورت توانایی بهره گیری از علوم جدید ایجاب می کند تا با بهره گیری از فرهنگ عمیق و ریشه دار اسلامی ایرانی، نحوه مواجهه با شهر اسلامی تدوین شود. وی مهمترین اهداف در شهر اسلامی را مباحث فردی ، رسیدن به کمال مطلوب ، سلامت اجتماعی ، سلامت روحی – روانی و تامین نیازهای معنوی خواند و گفت: ویژگی هایی مانند مسکن مطلوب باکیفیت بالای ساخت، نزدیکی به مراکز تفریحی، امنیت رفت‌وآمد در محله و عرصه­های خصوصی، مکان‌یابی مناسب، قیمت معقول و مناسب، همراهی با محیط مطلوب اجتماعی، داشتن منظر جذاب، فضای مفید جانبی، نمای جذاب، دلپسندی و زیبایی مسکن، نزدیکی به مراکز حمل‌ونقل عمومی، بهره‌گیری از معماری بوم آورد، رعایت اصول محیط‌زیست، مصالح مقاوم و مطمئن، ارائه دسترسی
مناسب برای افراد ناتوان، امکان انطباق‌پذیری برای تغییرات درونی، امکان گسترش برای گسترش واحدهای مستقل برای فرزندان، فضای مفید داخلی، در مبانی شهرسازی و معماری اسلامی وجود دارد.
استاد دانشگاه همچنین به تعریف شهر اسلامی از منظر امیرالمومنین(ع) پرداخت و بیان داشت: "سفیر روم از حضرت علی علیه‌السلام در زمان خلافت ایشان سوال کرد که شهر اسلامی دارای چه خصوصیاتی است و یک نفر غریبه که وارد شهر می‌شود چگونه پی خواهد برد که این شهر اسلامی است، آیا فقط به واسطه وجود مساجد و مراسم نماز جماعت است؟ ؛ و امام علی (ع) پاسخ فرمودند خیر، به واسطه اینها نیست بلکه شهر اسلامی، شهری است که در آن خانه‌ها درب ندارند و فقط یک پرده آویزان است که از داخل خانه پیدا نباشد زیرا در شهر اسلامی کسی بدون اذن مالک وارد نمی‌شود، سرقت صورت نمی‌گیرد، حرمت همسایه رعایت می‌شود." 

۷ درصد از جامعه دارای سکونت انفرادی هستند
عضو هیات علمی دانشگاه تهران نیز در یازدهمین نشست از سلسله نشست های شهر اسلامی گفت: حدود ۷ درصد از جامعه دارای سکونت انفرادی هستند که این میزان در سال ۸۵ حدود ۵ درصد بوده است.
دکتر سید غلامرضا اسلامی با بیان اینکه شهر درتمدن سازی از اهمیت برخوردار است ،افزود: شهر اسلامی باید بتواند روح تقوی را متجلی کند.
وی اظهارداشت: یکی از اصول مهم در شهر اسلامی محوریت امام و قطب است و شهر اسلامی بدون محوریت امام شکل نمی گیرد.