شورای شهر در جلسه روز یکشنبه، به شهرداری اجازه داد به بدهکارانی که اصل بدهی خود را به صورت نقدی و یکجا، شامل اصل بدهی و خسارت تاخیر را تا تاریخ ۳۱ تیرماه سال ۹۳ تصویه کنند از ۵۰ تا ۷۰ درصد تخفیف در خسارت دیرکرد بدهد.

بر اساس مصوبه شورای شهر بدهکارانی که تاریخ سررسید بدهی‌اشان تا انتهای سال 82 است می توانند از 70 درصد تسهیلات تشویقی برای جرائم دیرکرد استفاده کنند. به همین ترتیب جریمه دیرکرد اسناد نکول‌شده بین سالهای 83 تا 85 از 60 درصد بخشودگی، اسناد بین سالهای 86 تا 88 از 50 درصد و اسناد بین سالهای 89 تا 91 از 40 درصد تسهیلات تشویقی بهره‌مند می‌شوند.


به گفته علیرضا دبیر، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران 234 میلیارد تومان اصل بدهی مردم به شهرداری است و 450 میلیارد تومان جریمه این بدهی‌ها طی 20 سال گذشته است که در صورت اعمال این لایحه در مجموع 395 میلیارد تومان از طلب‌های شهرداری وصول می‌شود.


رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهرشهر تهران با اشاره به تبصره‌های این لایحه توضیح داد: بر اساس تبصره یک، املاک یا مودیانی که مجموع بدهی نکول‌شده آنها بیش از 2 میلیارد تومان باشد می‌توانند از تسهیلات تشویقی تا حداکثر 30 درصد استفاده کنند و مشمول تسهیلات تشویقی مندرج در جداول نمی‌شوند. همچنین بر اساس تبصره دوم، مهلت مقرر در ماده واحده قابل تمدید نیست و شهرداری تهران موظف است گزارش عملکرد مصوبه را تا 15 مردادماه به شورا ارائه کند.


در جریان بررسی این لایحه مجتبی شاکری عضو شورای شهر تهران سوالاتی را درباره لایحه مطرح کرد و گفت: آیا دریافت این جریمه ها به شکل دیرکرد از نظر فقهی صحیح است؟ و آیا این سنت خوبی است که جریمه ها بخشوده شود؟


حبیب کاشانی در پاسخ به شاکری گفت: ملاک عمل در جمهوری اسلامی قانون است و گرفتن جریمه دیرکرد قانونی و شرعی است. ما باید به کسانی که شرایط خاص دارند کمک کنیم. به عنوان مثال در منطقه 9 که یکی از مناطق محروم تهران است یکی در سال 73 حدود 200 هزار تومان بدهکار بوده و الان باید 13 میلیون بازگرداند.


اسماعیل دوستی نایب رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران نیز به عنوان موافق این لایحه گفت: در فضایی که بر کشور حاکم است بانک‌های خصوصی امتیاز می‌دهند تا اصل پول‌اشان برگردد. حتی برخی ممکن است از سود پول هم بگذرند تا طلب‌اشان را از مردم بگیرند. در این مورد هم شهرداری لایحه‌ای داده که بر اساس آن اصل و فرع این پول برمی‌گردد.


حسین محمد پور زرندی معاون مالی شهردار تهران نیز به عنوان نماینده شهرداری در دفاع از لایحه گفت: در نمونه‌های مشابه به جرائم رانندگی فرصت دادند تا وصول شود. مجلس و دولت هم در بانک مرکزی این کار را انجام داد تا پول‌ها نقد شود. اقدام حقوقی برای 45 هزار چک که هر کدام کمتر از 100 میلیون تومان است زمان زیادی را از شهرداری می‌گیرد.


محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران در ادامه با تذکر به شهرداری گفت: در حال حاضر در مناطق شهرداران 50 درصد تخفیف می‌دهند. در حالیکه بخشودگی جرائم باید بر اساس مصوبه شورا انجام شود.


در نهایت بعد از بررسی پیشنهاد اعضای شورا مصوب شد در بند یک جدول، شرایطی برای اقشار محروم در نظر گرفته شود که بر اساس آن کسانی که بدهی‌اشان کمتر از 50 میلیون تومان است از 80 درصد تخفیف بهره‌مند شوند.


در ادامه جلسه همچنین یک فوریت طرح «الزام شهرداری تهران به ایجاد باغ گل ویژه نابینایان در یکی از بوستان های عمومی شهر تهران» مورد بررسی قرار گرفت.


پرویز سروری رییس کمیسیون نظارت و حقوقی شورا با طرح این موضوع که هنوز کوچکترین مشکلات معلولین و نابینایان در استفاده از فضاهای شهری حل نشده است، بنابراین طرح چنین موضوعی توجیه منطقی ندارد. برای مثال محدودیت تردد نابینایان در سطح شهر هنوز این امکان را نمی دهد که نابینایان بتوانند از این پارک استفاده کنند.


مجتبی شاکری عضو نابینای شورای هم پیشنهاد داد: در مرحله اول شهرداری تهران، چنین گل‌هایی را پرورش دهد و به صورت هدیه به نابینایان بدهند که آنها در ابتدا در منازل خود آنها را پرورش دهند و بعد روی ایجاد چنین فضاهایی کار شود.


علی صابری دیگر عضو نابینای شورا که خود این پیشنهاد را طرح کرده است گفت: در تمام دنیا ایجاد چنین باغ‌هایی در دستور کار قرار دارد چرا که گل‌هایی با ویژه گی‌های خاص این کار وجود دارد و ایجاد چنین فضایی برای دانش‌آموزان نابینا برای لمس کردن و آشنایی با گل‌ها لازم است.


در نهایت اعضای شورای اسلامی شهر تهران یک فوریت این طرح را به تصویب رساندند.