چند نکته ساده پیرامون زییا سازی شهری :
حضور شعور تجسمی در طراحی شهری نشان دهنده درک گرادننده های آن شهر از نظر زیبا سازی و اهمیت دادن به حس بصری شهروندان و تمامی بازدیدکنندگان یا عبورکنندگان از آن شهر است بخش عمده ای از فضای شهری ، زیبا سازی شهر است که هم برای روحیه شهروندان و هم برای جذب گردشگران می تواند اهمیت خاصی داشته باشد البته برای نهادینه نمودن زیباسازی شهری ابتدا باید مردم رابا مقوله زیبا شناسی هویت مدار آشنا سازیم و آنان را به اینگونه زیبا شناسی عادت دهیم تا از طریق آن بتوانیم این زیبایی را به خانه هایشان ببریم زیرا اگر در این مورد غفلت نماییم از طریق اینترنت و ماهواره نوع دیگری از زیبا شناسی به خانه افراد راه پیدا می کند که ممکن است با هویت ملی و مذهبی ما هیچگونه سنخیتی نداشته باشد .
۱- توجه به رنگها :
هنگامیه که درب تمام مغازه ها در تهران وبعضی ازشهرستانها به صورت یکرنگ درآمدند زمان تعطیلی مغازه ها کرکره های آنها حالت متحدالشکل داشت که اینجاست را می توان نمادی از اتحاد و همبستگی در شهر دانست البته در توجه به رنگ نباید به این مسائل جرئی بسنده نمود بلکه که باید دیدگاهی کلان در این مورد پیگیری شود بعنوان مثال شهرداری می تواند با مدارس و آموزش و پرورش هماهنگ شود تا در مدارس از مانتو و لباسهای متحد استفاده شود (در هر مقطع تحصیلی در تمامی مدارس شهر از یکرنگ خاص بهره گیرند ) در سطح شهر نیز باید یک مقدار وفور رنگ را بیشتر نمود و از هر بهانه ای برای استفاده از رنگ بهره برد به خصوص رنگهای روشن که برای روحیه شهروندان بسیار مفید است البته استفاده از رنگها نیز باید از سلیقه ای خاص برخوردار باشد و با کار شناسان مرتبط مانند هنرمندان ، روانشاسان و متخصین رنگ مشورت نمود .
۲- استفاده از هنرهای تجسمی :
هنرهای تجسمی جلا ، آرایش و زیبایی شهر است بی شک استفاده از هنرهای تجسمی هررابطه تنگاتنگ شهرداریها با مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را می طلبد یکی از وظایف مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه صحیح بصری به شهروندان است ایران کشوری است با قدمت تاریخی با معماری و المانهای تزئینی بسیار قدیمی با پشتوانه هنری غنی ،بنابراین دور از انتظار نیست که سبک و حالت مبلمان شهری ما بر گرفته از دکوراسیون اصیل باشد متاسفانه در بسیاری از معماریهای داخل شهرهای ما معجونی از سبکهای چندین ملیت مختلف مشاهده می شود که در سطح شهر معضلات و ناهماهنگی هایی را ایجاد نموده است.
۳- میادین :
استفاده ازمیادین بعنوان عاملی در زیبا سازی شهری بحثی گسترده را می طلبد که از عهده این مقاله خارج است لذا تنها به استفاده دو مقوله در مورد میادین بسنده می کینم : استفاده از مجسمه های در میادین واستفاده از ساعت های آفتابی ، استفاده از مجسمه ها در میادین را می توان زیر نکته دوم بر شمرد اما نکته اساسی آن است که در کاربرد مجسمه ها اول آنکه باید نمادهای ملی و مذهبی لحاظ گردد به عنوان نمونه در شهر تهران میدان فردوسی با میدان حر نمونه هایی هستند که یاد آور نام آوران ملی و مذهبی میباشند با بنای میدان آزادی که هر کجا مشاهده گردد شهر تهران را تداعی می کند
در شهر کرج نیز باید نمادی را جستجو نمود در این ریشه در هویت این کلانشهر داشته باشد بایستی مجسمه ها به گونه ای ساخته شوند حتما باید ماندگاری داشته باشد بعنوان مثال بهترا ست مجسمه های از سنگ باشند مانند مجسمه فردوسی در تهران که سالهاست پابرجاست و درساخت مجسمه نباید از آهن استفاده شود زیرا دوام آن در برابر برف و باران کم است ساعتهای آفتابی نیز بعنوان پیشنهادی ابتکاری مطرح می گردد بدین صورت که می توان یکی از میادین شهر را بصورت ساعت آفتابی طراحی نمود طول عقربه ساعت آفتابی به زمان و عرض جعرافیایی آفتابی و موقعیت زمین در چرخش روزانه بستگی دارد نمونه ای ازساعت آفتابی هم اکنون بر روی مجلس شورای اسلامی در تهران کار شده است چنانچه در یکی از میادین شهر ساعت آفتابی کار شود این خلاقیت ونو آوری در سطح ایران کم نظیر خواهد بود.
۴- برجسته نمودن مناظر طبیعی در راه سازی وشهرسازی نوین :
مکانهایی که در مسیر جاده های منتهی به شهرداری مناظر زیبا و چشم نوازی هستند ، باید با یک طراح ویک هنرمند مشاوره نمود که کجا را می توان به عنوان یک پارکنیگ کنار جاده طراحی کرد ، تامسافران بتواند دقایقی آنجا بایستند و از مناظر لذت ببرند خوشبختانه ما ،در شهر کرج جاده چالوس را داریم ودر حاشیه آن رود خانه کرج وجود دارد که از کوههای البرز سرازیر می شود اما متاسفانه این رود خانه برای بسیاری بعنوان مرکز تخلیه فاضلاب و سیلاب تلقی می شود در این مورد علاوه بر هنرمندان باید از مشاوران زیست محیطی نیز بهره جست ، تا مسیر به نحو بسیار زیبایی طراحی شود مسیر رودخانه را می توان به عنوان یک عبور حیاتی و به عنوان آبی که میتوانند آنرا زلال نگه دارند طراحی شود بی شک اگر یک طراحی زیبا وکار شناسانه صورت گیرد کسی دیگر به خودش اجازه نمی دهد که آشغال در آن بریزد ورودخانه را به یک زباله دانی تبدیل کند. رود خانه کرج از باغ پیر سرحد آباد از داخل محدوده شهری کرج می گذرد در این مسیر چنانچه از آلمانهای طبیعی و جاذبه های آب رودخانه به خوبی بهره گرفته شود می تواند گوشه ای از اصفهان و زاینده رود را در کرج زنده نمود تا نظر گردشگران بسیاری را به خود جلب نماید .
علیرضا رجایی